offlarjon
Upptäckte i morse att badrumsgolvet var iskallt. Tog en titt på GVF & såg då vi att det lyste rött på nr 1,3,4,5. Betyder detta att ställdonen är trasiga? Badrummet regleras av ställdon nr. 2 men denna skiljer sig från övriga genom att elkabel till panelen saknas. Rimligen borde det bero på att termostat saknas i just badrummet men vad gör man för att lösa problemet? Skulle ju kunna testa att byta ”ställdonet” (se bild) men blir tveksam till hur detta skulle kunna vara problemet då det mest liknar en enkel skruv av plast?
Radiatorventil med plastskruv märkt nr 2, frågetecken kring funktion på rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelningsskåp med ställdon och rörlampa som indikerar fel på ställdon 1, 3, 4 och 5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
offlarjon
offlarjon offlarjon skrev:
Upptäckte i morse att badrumsgolvet var iskallt. Tog en titt på GVF & såg då vi att det lyste rött på nr 1,3,4,5. Betyder detta att ställdonen är trasiga? Badrummet regleras av ställdon nr. 2 men denna skiljer sig från övriga genom att elkabel till panelen saknas. Rimligen borde det bero på att termostat saknas i just badrummet men vad gör man för att lösa problemet? Skulle ju kunna testa att byta ”ställdonet” (se bild) men blir tveksam till hur detta skulle kunna vara problemet då det mest liknar en enkel skruv av plast?
[bild] [bild]
Ingen?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Ingen?
Vad har du för värmesystem?Det börjar bli varmare ute och som exempel en värmepump kanske är inställd på sommarvärme/Värmestopp så den skickar inte ut någon värme i systemet. Tänkte du skulle kolla det först innan du börjar felsöka.
 
offlarjon
V växelventil skrev:
Vad har du för värmesystem?Det börjar bli varmare ute och som exempel en värmepump kanske är inställd på sommarvärme/Värmestopp så den skickar inte ut någon värme i systemet. Tänkte du skulle kolla det först innan du börjar felsöka.
Det är en Nibe Fighter 360P. Ändrade i morse från vår/höst till vinter (auto) eftersom även varmvattnet låg på endast 26°C, men än så länge är det fortfarande kallt på badrumsgolvet (övriga golv i huset verkar dock vara OK, har t ex 23°C i köket i skrivande stund).
 
Låter som kompressorn i 360P är paj om varmvattnet endast var 26° i sommarläge. Kostar ca 20 tkr att renovera med ny kompressor och en del prylar till.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…

Bästa svaret

offlarjon
J Josth skrev:
Låter som kompressorn i 360P är paj om varmvattnet endast var 26° i sommarläge. Kostar ca 20 tkr att renovera med ny kompressor och en del prylar till.
Tack för tipset, ringde Nibe installatören i morse & de kommer ut & kollar efter lunch idag. Inga roliga pengar men hellre det än en helt ny värmepump
 
Det var ju fint att de kan komma så snabbt. Kompressorn i 360P sparar runt 8000 - 9000 kWh på elräkningen varje år om den fungerar som den ska.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
J Josth skrev:
Det var ju fint att de kan komma så snabbt. Kompressorn i 360P sparar runt 8000 - 9000 kWh på elräkningen varje år om den fungerar som den ska.
Var helt inställd på att kompressorn hade dragit sin sista suck men enligt servicekillen var den tydligen i ovanligt gott skick. Endast en trasig ventil påträffades, så man gjorde en fullständig service på pannan & så får vi helt enkelt se om det räcker. Har kört vår/höst sedan i morse & än så länge värms vattnet upp som det ska.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.