Har en Nibe F370 FLVP hemma, installerad i dec 2018. Senaste tiden har jag noterat ett stigande tryck i pannan när jag läser av det på mätaren bakom serviceluckan.
Mån 18.01:
Mån 23.11 (trycket har precis justerats manuellt):
Tis 17.02:
Tis 23.47:
På tiden från mån kl 23 till tisdag kl 17har väl inte mycket hänt, varken med trycket eller med anläggningen i stort, vanliga morgonbestyr (ingen dusch).
Mellan 17 och 23 idag har sambon hunnit ta en dusch. Då verkar trycket också ha stigit mer på dessa nästan 7 timmar än på de föregående 16.
Vad har jag för fel som är trasigt?
Hur går jag till väga för att felsöka bättre?
Alla tips över huvud taget är välkomna.
Mån 18.01:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mån 23.11 (trycket har precis justerats manuellt):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tis 17.02:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tis 23.47:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tiden från mån kl 23 till tisdag kl 17har väl inte mycket hänt, varken med trycket eller med anläggningen i stort, vanliga morgonbestyr (ingen dusch).
Mellan 17 och 23 idag har sambon hunnit ta en dusch. Då verkar trycket också ha stigit mer på dessa nästan 7 timmar än på de föregående 16.
Vad har jag för fel som är trasigt?
Hur går jag till väga för att felsöka bättre?
Alla tips över huvud taget är välkomna.
Kontrollera ventilen som fyller på vatten i värmesystemet så att den är ordentligt avstängd och inte läcker igenom vatten. Man kan också behöva prova att stänga av inkommande kallvatten till pannan om det är så att det gått hål mellan varmvattnet och värmevattnet någonstans inne i pannan.
Ventilen som fyller på värmesystemet är ordentligt stängd och vad jag kan bedöma verkar den också vara tät. Om det läcker från denna borde det inte vara ett konstant och jämt ökande tryck?
Om det gått hål mellan varmvattnet och värmesystemet, hur märker jag det om jag stänger av inkommande kallvatten, vad ska jag vara uppmärksam på alltså?
Fick ett litet utslag imorse vid morgonduschen:
Före:
Efter:
Om det gått hål mellan varmvattnet och värmesystemet, hur märker jag det om jag stänger av inkommande kallvatten, vad ska jag vara uppmärksam på alltså?
Fick ett litet utslag imorse vid morgonduschen:
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite grann (tiondelar av en bar) beror trycket på manometern på vilken temperatur värmevattnet har för stunden. Om man stängt inkommande kallvatten till pannan och det är hål mellan värmevattnet och varmvattnet kommer trycket att sjunka när man spolar varmvatten som då tappar sitt tryck och strålen upphör.
Klicka här för att svara
