Hej!
Jag och sambon är i färd med att förbereda ett köksbyte där vi även kommer att byta golv i kök+hall för att få ett mer enhetligt intryck. I samband med detta beslutade vi att byta ut samtliga lister (golv+tak) samt foder runt dörrar och dörröppningar. När vi rev bort listerna konstaterade vi att halltapeten var så slarvigt monterad att vi beslutade att byta även denna.
I hallen sitter det dock en radiator av mindre modell (ansluten till ett vattenburet system) som jag önskar demontera då det var tapetserat på väggen bakom radiatorn tidigare. Av de bilder och instruktioner som jag har sökt fram på forumet tidigare så hittar jag inget som beskriver den typ av anslutning som sitter på aktuellt radiator.
Jag undrar därför om någon hjälpsam forummedlem kan bistå och förklara ifall det är möjligt att demontera ekipaget utan att tömma hela värmesystemet på vatten. Jag gissar att det sitter någon typ av avstängning på inkommande ledning där den röda pluggen är placerad. Jag har dock inte arbetat med VVS-installationer i någon större omfattning så jag vågar inte bara chansa rakt av heller.
Se bilder nedan.
Jag och sambon är i färd med att förbereda ett köksbyte där vi även kommer att byta golv i kök+hall för att få ett mer enhetligt intryck. I samband med detta beslutade vi att byta ut samtliga lister (golv+tak) samt foder runt dörrar och dörröppningar. När vi rev bort listerna konstaterade vi att halltapeten var så slarvigt monterad att vi beslutade att byta även denna.
I hallen sitter det dock en radiator av mindre modell (ansluten till ett vattenburet system) som jag önskar demontera då det var tapetserat på väggen bakom radiatorn tidigare. Av de bilder och instruktioner som jag har sökt fram på forumet tidigare så hittar jag inget som beskriver den typ av anslutning som sitter på aktuellt radiator.
Jag undrar därför om någon hjälpsam forummedlem kan bistå och förklara ifall det är möjligt att demontera ekipaget utan att tömma hela värmesystemet på vatten. Jag gissar att det sitter någon typ av avstängning på inkommande ledning där den röda pluggen är placerad. Jag har dock inte arbetat med VVS-installationer i någon större omfattning så jag vågar inte bara chansa rakt av heller.
Se bilder nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Den röda på pluggen betyder att det är ettrörssystem. Är insexskruven under pluggen utskruvad är kopplet inställt på ettrörssystem. (Hade insexen varit inskruvad ställer man om kopplet till att fungera i tvårörsystem och det ska då vara en blå plugg istället). Möjligen kan det finnas avstängningar så man kan tappa ur systemet på bara den ettrörsslingan men det kan vara trixigt. Enklast blir nog att tappa ur hela värmesystemet och göra allt som ska göras med radiatorerna i hela huset på en och samma gång. Det är i alla fall en lämplig årstid för det. Men stäng av stigare och retur från pannan om det går innan så ni kan få varmvatten i huset. Det fungerar nog inte om man tömmer pannan helt på värmevatten och dessutom skadas pannan om den är tom på värmevatten och man försöker sätta på den ändå.
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Tack för svaret. Kanske inte svaret jag hade hoppats på men likväl bra att veta. Det finns egentligen inget behov av att se över resterande radiatorer i hemmet för närvarande dock så jag får se om jag tömmer ur systemet bara för att underlätta tapetseringen eller om jag hittar på någon annan lösning.J Josth skrev:Den röda på pluggen betyder att det är ettrörssystem. Är insexskruven under pluggen utskruvad är kopplet inställt på ettrörssystem. (Hade insexen varit inskruvad ställer man om kopplet till att fungera i tvårörsystem och det ska då vara en blå plugg istället). Möjligen kan det finnas avstängningar så man kan tappa ur systemet på bara den ettrörsslingan men det kan vara trixigt. Enklast blir nog att tappa ur hela värmesystemet och göra allt som ska göras med radiatorerna i hela huset på en och samma gång. Det är i alla fall en lämplig årstid för det. Men stäng av stigare och retur från pannan om det går innan så ni kan få varmvatten i huset. Det fungerar nog inte om man tömmer pannan helt på värmevatten och dessutom skadas pannan om den är tom på värmevatten och man försöker sätta på den ändå.
Mvh
Du kan ju också fråga dig hur mycket du kommer se om du enbart tapetserar så långt in bakom elementet du kommer. Normalt känns det rätt onödigt att ta bort elementen för tapetsering.S Silverspine skrev:Tack för svaret. Kanske inte svaret jag hade hoppats på men likväl bra att veta. Det finns egentligen inget behov av att se över resterande radiatorer i hemmet för närvarande dock så jag får se om jag tömmer ur systemet bara för att underlätta tapetseringen eller om jag hittar på någon annan lösning.
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Med en elementpensel kan man nog komma ytterligare lite längre in så att man kan måla i en färg som passar ihop med tapeten.H Hajjen skrev:
I vanliga fall är det nog så men detta element är så pass litet att jag nog hade monterat lös det om det hade varit möjligt på ett enkelt sätt.H Hajjen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden