Hej,
Jag har ett hus som jag numera endast använder som sommarställe där jag i vinter skulle vilja stänga av elen - och därmed värmen - helt. Jag tänker att det enda jag behöver tänka på är det vanliga - att stänga av vattnet och tömma ledningar.

Men - och nu till frågan: när sotaren var ute sist så sa han att han tror att kakelugnen som finns i huset skulle kunna skadas av kylan. Alltså frysa sönder. Är det någon här som känner igen det resonemanget?

(Obs att jag inte menar att man kommer ut till ett helt nedkylt hus och sen direkt tänder i kakelugnen - för ja då kommer såklart stenarna spricka.)

Tack!

Det är hastiga förändringar som är problemet. Alltså att elda för hårt i kakelugnen. I synnerhet om den är kall. Att den står kallt är i sig inte ett problem.

• Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Vi har ett fritidshus med kakelugn som står kallt på vintern och det kan säkert bli -20 inne i huset. Vi eldar inte i kakelugnen, men det har inte blivit några synliga skador under de 40 år vi har haft fritidshuset.

• Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så länge den är torr så skadas den inte. Om den kan dra till sig fukt så skadas den direkt vid frysning. Det beror på att den är murad med lera och blöt lera fryser till is som expanderar och spricker.

Så läcker det in är det kört men inte annars.

• Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så länge den är torr så skadas den inte. Om den kan dra till sig fukt så skadas den direkt vid frysning. Det beror på att den är murad med lera och blöt lera fryser till is som expanderar och spricker.

Så läcker det in är det kört men inte annars.
Viss fukt kan nog sig in via skorsten och även via dragiga och inte optimalt konstruerade golv. Men det kan inte handla om mycket.

Till saken hör oxå att kakelugnen ändå har fått eldningsförbud - den har enligt sotarn släppt från väggen - och måste antagligen muras om för att kunna tas i bruk. Så jag undrar mest över stenarna, dvs det optiska. Och det är ju inte lera.

Claes Sörmland
N Nilsson2018 skrev:
Så jag undrar mest över stenarna, dvs det optiska. Och det är ju inte lera.
Som vilken porslinskopp som helst. Kan läggas i frysen om de är torra.

• Gilla
Nilsson2018
  • Laddar…
Har du huv på skorstenen?

H hydrolift skrev:
Har du huv på skorstenen?
Nej men det står på en att göra-lista att skaffa! Känns som ett måste nu när jag inte längre eldar genom hela vintern?

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.