Ametrin
Jag har byggt om en fastighet, med slutbesked från augusti 2020. Behöver en energideklaration, så jag gick till min "energiexpert" och beställde en energideklaration baserad på beräkning. Eftersom fastigheten är ombyggd under 2019/2020 borde BBR 28 gälla (ska dubbelkolla med kommunen). Dock fick jag en energideklaration för BBR 29 från energiexperten. Jag behöver en energideklaration för BBR 28 av olika (komplicerade) anledningar. Problemet är att den så kallade energiexperten säger att han inte kan ta fram en energideklaration för BBR 28. Enligt energiexperten är det boverkets programvara som skapar energideklarationen och han inte kan styra vilken BBR som skall användas. Kan det verkligen stämma att det inte går att skapa en energideklaration för BBR 28? Enligt övergångsbestämmelserna för BBR 29 (BFS 2020:4) får äldre bestämmelser tillämpas (avseende avsnitt 9) om ansökan om bygglov kommer in till kommunen före den 1 september 2021.

Skulle verkligen uppskatta tips på hur jag får tag på en energideklaration för BBR 28!

• Gilla
GrenBo
  • Laddar…
På sista sidan i energideklarationen finns det lite info kring byggnadens energiprestanda och verifiering av energikrav.

Textdokument om byggnadens energiprestanda och verifiering av energikrav. Tabell över en byggnads energiprestanda enligt Boverkets byggregler med QR-kod för mer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.