2 270 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
schemalägg bergvärmepump
hej alla. jag börjar oroa mig över kommande vinter. förra vintern tog nästan kol på mig och skulle aldrig klara en som de varnat för blir dyrare i år... jag gör redan allt i min makt med att tvätta/diska på natten. slutat torktumla m.m.
Nästa steg är ju värmen, jag värmer bara upp halva huset på vintern och då till 18-19 grader (bergvärme) min fundering är om man ska köpa in en acc. tank och värma på den under natten och låta den värmen köra runt under dagen så länge det nu räcker. Så mina frågor ät: har någon testat att koppla in en extra acc. tank till bergvärmesystemet och går det att schemalägga pumpen via app eller likande. har en Thermia Diplomat Optimum G3, minns dock inte vilken effekt just nu.
Nästa steg är ju värmen, jag värmer bara upp halva huset på vintern och då till 18-19 grader (bergvärme) min fundering är om man ska köpa in en acc. tank och värma på den under natten och låta den värmen köra runt under dagen så länge det nu räcker. Så mina frågor ät: har någon testat att koppla in en extra acc. tank till bergvärmesystemet och går det att schemalägga pumpen via app eller likande. har en Thermia Diplomat Optimum G3, minns dock inte vilken effekt just nu.
Steg 1 är ju att kolla ditt elavtal. Har du timpris eller vanligt rörligt som sätts per månad? Om du inte har timpris kan du egentligen inte påverka kostnaden utan kan köra pumpen och tvätta/diska när du vill. Har du timpris kan du så klart styra dina kostnader om du bara tar reda på när det är dyrt resp. billigt.
Många värmepumpar går att styra med t.ex. HomeAssistant och lite gör-det-själv-trix. Kanske det finns en app till din Thermia, ingen aning tyvärr. Förhoppningsvis kommer det att finnas "luckor" i prisnivåerna så det blir billigt någon gång per dygn i alla fall och då får man elda på i pumpen så man maxar den för att sedan låta den vila när det är dyrt.
En extra ackumulatortank bör inte vara några problem att haka på. Det blir lite extra rördragning men det bör inte innebära t.ex. någon extra cirkulationspump.
Många värmepumpar går att styra med t.ex. HomeAssistant och lite gör-det-själv-trix. Kanske det finns en app till din Thermia, ingen aning tyvärr. Förhoppningsvis kommer det att finnas "luckor" i prisnivåerna så det blir billigt någon gång per dygn i alla fall och då får man elda på i pumpen så man maxar den för att sedan låta den vila när det är dyrt.
En extra ackumulatortank bör inte vara några problem att haka på. Det blir lite extra rördragning men det bör inte innebära t.ex. någon extra cirkulationspump.
En svårighet med att ackumulera värme från natt till dag är att för att märkas så ska värmepumpen värma tanken så högt den kan, och sedan ska vattnet schuntas ut under dagen, inte helt lätt att att lösa. En tank i serie med värmesystemet är lätt att installera och är inte dåligt, men har begränsad möjlighet att hålla huset varmt under dagen
F fb35523 skrev:Steg 1 är ju att kolla ditt elavtal. Har du timpris eller vanligt rörligt som sätts per månad? Om du inte har timpris kan du egentligen inte påverka kostnaden utan kan köra pumpen och tvätta/diska när du vill. Har du timpris kan du så klart styra dina kostnader om du bara tar reda på när det är dyrt resp. billigt.
Många värmepumpar går att styra med t.ex. HomeAssistant och lite gör-det-själv-trix. Kanske det finns en app till din Thermia, ingen aning tyvärr. Förhoppningsvis kommer det att finnas "luckor" i prisnivåerna så det blir billigt någon gång per dygn i alla fall och då får man elda på i pumpen så man maxar den för att sedan låta den vila när det är dyrt.
En extra ackumulatortank bör inte vara några problem att haka på. Det blir lite extra rördragning men det bör inte innebära t.ex. någon extra cirkulationspump.
Har timavtal. hade tänkt att spara pengar till vintern men inte haft pengar nog att lägga undan tyvärr, men ska starta vid denna lön. Finns ett "online-kit" att koppla in för ca 3000. Men som jag fattade kan man inte schemalägga pumpen. Finns så jag kan koppla in en termostat som mäter rummet bättre, vilket ger en jämnare gång, men kostar då 2000 kr.
Om du har lite pengar att spendera kan du införskaffa en Ngenic Tune, den kostar ca 4500 kr. Den kan styra din bergvärmepump (dock inte varmvattnet) på timpris. Maila Ngenic och kolla så just din pump är kompatibel bara. Är du kund hos Tibber (även GodEl tror jag) så kan du köpa den för ca 3500 kr.tobias silverblomma skrev:
Har timavtal. hade tänkt att spara pengar till vintern men inte haft pengar nog att lägga undan tyvärr, men ska starta vid denna lön. Finns ett "online-kit" att koppla in för ca 3000. Men som jag fattade kan man inte schemalägga pumpen. Finns så jag kan koppla in en termostat som mäter rummet bättre, vilket ger en jämnare gång, men kostar då 2000 kr.
https://ngenic.se/tune/
bra tips. jo jag har elen från tibber, får kolla med ngenic, har lite problem med inställningarna så just få det lite mer automatiserat tror jag skulle sänka förbrukningen med.P Pickadollen skrev:
Om du är kund hos Tibber kan du ju även bjuda in vänner så att du får bonus att handla för i shopen. Jag tror även man får bonus om man tecknar abonnemang via inbjudan från befintliga kunder så det är ju också en väg att gå om du vill. Finns säkert gott om tibberfolk här på forumet som kan skicka inbjudan om du behöver. (Bla jag men har inget planerat köp så jag släpper den bollen till någon annan som kanske behöver den bättre. Men om ingen nappar så får du höra av dig så bjuder jag in dig om du vill)P Pickadollen skrev:
tobias silverblomma skrev:
tack för kanon tips!!! med denna styr den automatisk när strömmen är som billigast och behöver inte koppla in någon extra tank. spara pengar utan att behöva betala massa pengar... blir kanon...tobias silverblomma skrev:
Klicka här för att svara