Hej, ja det är juh det där med el och uppvärmningskostnader som är på tapeten nu.
Om man börjar fundera på nästkommande vintrar och tänker att man är sugen på att smälla upp ett fristående pannrum och gräva kulvert in till huset, vad kan det kosta egentligen?

Pannrum: Behöver väl vara runt 20m² iaf.
Panna: 40-50kW
Ackumulatortankar: 4000-5000 liter iaf så det blir smidigt.
Skorsten: Här hittar jag väldigt lite när jag googlar så jag har väldigt dålig uppfattning om vad det kan kosta.

Har vi någon som kan komma med några kvalificerade gissningar om vad det skulle gå på förutsatt att man gör så mycket som det går själv med bygget m.m.

Redigerat:
Var bor Du, vad har du för värmesystem idag och hur stort hus har du?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var bor Du, vad har du för värmesystem idag och hur stort hus har du?
Södra Sverige, har luftvärmepump idag och en vedspis med fläkt i vardagsrummet.
Finns ingen möjlighet att sätta in någon vedpanna inne i huset och jag har inget vattenburet värmesystem tyvärr...

Huset är inte jättestort ca100m² men byggt på slutet av 1800-talet, väggar och tak är skapligt isolerat skulle jag säga men sämre med golvet.

Beror på hur mycket du kan göra själv.
Ska du köpa allt nytt eller blir mycket begagnat?

A argahemmasnickaren skrev:
Södra Sverige, har luftvärmepump idag och en vedspis med fläkt i vardagsrummet.
Finns ingen möjlighet att sätta in någon vedpanna inne i huset och jag har inget vattenburet värmesystem tyvärr...

Huset är inte jättestort ca100m² men byggt på slutet av 1800-talet, väggar och tak är skapligt isolerat skulle jag säga men sämre med golvet.
Årsförbrukning på el är? Väldigt svårt att se hur du ska kunna spara pengar med en sådan stor investering.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.