5 267 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Fjärrvärme - Är det elberoende?
Ja, det åtgår en massa ström för att driva hela fjärrvärmenätet, (produktion & distribution) men den ligger inbakat i fjv-kostnaden.GoC skrev:
Nu var frågan vad som påverkar den enskilda kundens elabonnemang, å det är bara det egna reglersystemet och den egna cirkulationspumpen.
Fjärrvärmen sköter din uppvärmning utan el, den el du själva fjärrvärmecentralen förbrukar är marginell och är som inget att räkna på.
Men du kan ju råka ha elektrisk golvvärme i badrum eller i en hall.
Om du är orolig för elen så kan du stänga av eventuell golvvärme som är elektrisk.
Vi har fjärrvärme och gör av med cirka 500kwh per månad. Det är då el som tv, spis, ugn, belysning gör av med.
Det är en ganska genomsnittlig förbrukning av hushållsel.
Men du kan ju råka ha elektrisk golvvärme i badrum eller i en hall.
Om du är orolig för elen så kan du stänga av eventuell golvvärme som är elektrisk.
Vi har fjärrvärme och gör av med cirka 500kwh per månad. Det är då el som tv, spis, ugn, belysning gör av med.
Det är en ganska genomsnittlig förbrukning av hushållsel.
Administrator
· Skåne
· 6 716 inlägg
Off topic:
men så här såg min kompis ”el- och fjärrvärmeräkning” ut i november. På den övre delen står det ”beräknad årsförbrukning för fjärrvärme” (11,33 MWh i hans fall) som avser varmvatten till radiatorerna och varmvatten till dusch och på den undre delen står det ”beräknad årsförbrukning till elen” (16 837 kWh) som avser hans hushållsel.
Så min kompis totala förbrukning ligger på 28 000 kWh per år.
Jag ville bara säga att elförbrukningen (och fjärrvärmeförbrukningen) skiljer sig väldigt mycket från ett hushåll till ett annat.
men så här såg min kompis ”el- och fjärrvärmeräkning” ut i november. På den övre delen står det ”beräknad årsförbrukning för fjärrvärme” (11,33 MWh i hans fall) som avser varmvatten till radiatorerna och varmvatten till dusch och på den undre delen står det ”beräknad årsförbrukning till elen” (16 837 kWh) som avser hans hushållsel.
Så min kompis totala förbrukning ligger på 28 000 kWh per år.
Jag ville bara säga att elförbrukningen (och fjärrvärmeförbrukningen) skiljer sig väldigt mycket från ett hushåll till ett annat.
Då kan elförbrukningen för fjärrvärmen uppgå till ungefär en sjättedel av all elförbrukning.L Lutte skrev:
17% av all elförbrukning är en ganska betydande del.
Det går att sänka den till ca 5%.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fjärrvärme-svalt i huset
Fjärrvärme & Gas -
Manometer - Fjärrvärmecentral - Avläsning
Fjärrvärme & Gas -
Ny fjärrvärmeanvändare - är detta ”tjutande” ljud normalt?
Fjärrvärme & Gas -
Frånluftsvärmepump och fjärrvärme - Slopa frånluftsvärmepumpen?
Värme allmänt -
Fjärrvärmesystem - behövs avgasare?
Fjärrvärme & Gas