Inte att förglömma fjärrvärmeanläggningens elförbrukning. Går troligen åt en del ström för att driva den. Och den kostnaden lär belasta kostnaden för fjärrvärmen.

Fjärrvärmen drar lite ström, men det är inte så mycket. Men sen får du ju även betala din fjärrvärmeleverantör för hur mycket du värmer med den,

GoC GoC skrev:
Inte att förglömma fjärrvärmeanläggningens elförbrukning. Går troligen åt en del ström för att driva den. Och den kostnaden lär belasta kostnaden för fjärrvärmen.
Ja, det åtgår en massa ström för att driva hela fjärrvärmenätet, (produktion & distribution) men den ligger inbakat i fjv-kostnaden.

Nu var frågan vad som påverkar den enskilda kundens elabonnemang, å det är bara det egna reglersystemet och den egna cirkulationspumpen.

B boxbygg skrev:
hur ser jag om jag har en äldre eller nyare cirkulationspump?
Brukar ganska ofta stå på pumpmotorn,
Tex följande drar 46/67/93 W beroende på inställning/hastighet,
Närbild av en pumpmotors etikett med tekniska specifikationer och QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fjärrvärmen sköter din uppvärmning utan el, den el du själva fjärrvärmecentralen förbrukar är marginell och är som inget att räkna på.
Men du kan ju råka ha elektrisk golvvärme i badrum eller i en hall.

Om du är orolig för elen så kan du stänga av eventuell golvvärme som är elektrisk.

Vi har fjärrvärme och gör av med cirka 500kwh per månad. Det är då el som tv, spis, ugn, belysning gör av med.
Det är en ganska genomsnittlig förbrukning av hushållsel.

Off topic:

men så här såg min kompis ”el- och fjärrvärmeräkning” ut i november. På den övre delen står det ”beräknad årsförbrukning för fjärrvärme” (11,33 MWh i hans fall) som avser varmvatten till radiatorerna och varmvatten till dusch och på den undre delen står det ”beräknad årsförbrukning till elen” (16 837 kWh) som avser hans hushållsel.

Så min kompis totala förbrukning ligger på 28 000 kWh per år.

Jag ville bara säga att elförbrukningen (och fjärrvärmeförbrukningen) skiljer sig väldigt mycket från ett hushåll till ett annat.

• Skärmavbild av en energiräkning med markerad beräknad årsförbrukning för fjärrvärme och el, handskriven summa "28000 kWh".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lutte skrev:
Vi har fjärrvärme och gör av med cirka 500kwh per månad. Det är då el som tv, spis, ugn, belysning gör av med.
Det är en ganska genomsnittlig förbrukning av hushållsel.
Då kan elförbrukningen för fjärrvärmen uppgå till ungefär en sjättedel av all elförbrukning.

17% av all elförbrukning är en ganska betydande del.
Det går att sänka den till ca 5%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.