Nix aldrig gjort. Spännande, har däremot tagit bort don så att de är öppna så pannan kan styra mot utetemperatur antar att det är i princip samma. Snart läge för ny panna +20 år.
J jonaserik skrev:
Har du kollat slangarna ( om det finns ) mellan VP och rör ut, det är en klassiker på IVT av äldre mått, dom sätts igen av magnetit, en järnförening och kan halvera flödet genom dom. Det innebär även att flödet ut i huset avtar och tempen kan åka lite jojo då termodon öppnar stänger. Bäst är att bara ställa VP mot utetemp och strypa in vid fördelarna för varje slinga, det blir ett absolut jämnt klimat i huset då.
 
N nizer skrev:
Nix aldrig gjort. Spännande,
Jepp brukar vara det. Känn på dom, dom brukar bli rätt stela med tiden och liksom avge ett krasande ljud när man rör dom lite i sidled, hörs det något och dom känns nästan helt stela så är det dags för ett byte, Oavsett stelhet så kan det vara en god ide att byta dom, VP mår mycket bättre om den flöde så att den kan bli av med värmen. Hoppas att du kan stänga in slangarna med ventiler ( på VB-pumpen brukar det sitta vred,) men dom kan vara fast om dom inte rörts på så många år.
Efter byte så är det nog bra att rensa filter på VB , brukar bli lite skit i dom som lossnat.
 
  • Gilla
nizer
  • Laddar…
N nizer skrev:
Låter lite komplicerat, skulle önska något enkelt. Men det kanske jag som ej har koll på Salus el Shelly. ?
Det beror väl på vad man menar med komplicerat.

Det är klart att det lättaste kanske är att ha ett färdigt ställdon med wifi men om du redan har ställdon som är kopplade till el så bör du ju bara kunna sätta Shellyn på ledningen till styrdonet och sedan är du klar, det är alltså inte ens säkert att du behöver byta styrdon. Mycket enklare än så kan jag inte se att det går att få det. Du behöver ju dock en behörig elektriker för att koppla in dem om det är 230v.

Shellyn kan sedan antingen öppna eller stänga styrdonet utifrån temperatur, som den får från någon wifithermostat eller en av Shellys egna temperaturgivare i rummet.
 
Det var det jag klurade på, men då behöver jag shelly 1/don?
Z zirtiger skrev:
Det beror väl på vad man menar med komplicerat.

Det är klart att det lättaste kanske är att ha ett färdigt ställdon med wifi men om du redan har ställdon som är kopplade till el så bör du ju bara kunna sätta Shellyn på ledningen till styrdonet och sedan är du klar, det är alltså inte ens säkert att du behöver byta styrdon. Mycket enklare än så kan jag inte se att det går att få det. Du behöver ju dock en behörig elektriker för att koppla in dem om det är 230v.

Shellyn kan sedan antingen öppna eller stänga styrdonet utifrån temperatur, som den får från någon wifithermostat eller en av Shellys egna temperaturgivare i rummet.
 
N nizer skrev:
Det var det jag klurade på, men då behöver jag shelly 1/don?
Ja, eller iaf 1/grupp som ska vara öppna samtidigt, men vill du styra flera styrdon med samma shelly så måste du ju grena den med någon form av förgreningskoppling. Varje shelly kan ju bara styra en ledning. Finns ju även shelly 2.5 som kan styra 2 enheter samtidigt och separat.
 
Någon som har erfarenheter av att styra en Salus KL08RF med Home Assistant (eller Homey)?

Ser framför mig att slippa ha trådbundna/trådlösa termostater från Salus i varje rum utan använda de temperatursensorer varje rum redan har har i HA för att styra golvvärmen från Termeco via Salus ställdon kopplade till en Salus KL08RF.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.