Vi har golvvärme från termotech i huset som är kopplad till en CTC panna med tillhörande utedel.
Golvvärmen styrs av en Termotech ICR8 med tillhörande trådlösa rumstermostat (ICR)

Inställningarna från pannan verkar det inte vara något fel på. Utan det verkar vara själva basenheten till golvvärmen som strular. Den vill inte flöda på vattnet ut till rummen.
Jag har startat om basenheten och försökt synka alla termostater med den igen. Men nu ser det ungefär ut såhär att det bara lyser rött. Vad betyder det? För när det blinkar rött så har ju termostaterna ingen kontakt. Uppkopplad styrenhet för golvvärme med tända LED-lampor ovanför fördelningsrör med kopplingsdetaljer och manometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vart jag ska fortsätta felsöka. Tips på vad som kan strula?

När kanalerna lyser så kallar den på värme. Är ställdonen öppna? Ta en bättre bild så man även ser returfördelaren.
Sitter det pump i fördelarskåpet? Snurrar den?

M _Mannen skrev:
När kanalerna lyser så kallar den på värme. Är ställdonen öppna? Ta en bättre bild så man även ser returfördelaren.
Sitter det pump i fördelarskåpet? Snurrar den?
Cirkulationspump av märket LOWARA ecocirc installerad på kopparrör med digital display som visar flödet. Värmesystem med flera ställdon, rör och en manometer, ljusindikator indikerar aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När pannan ger signal att den ska ge värme så går pumpen igång. Man hör inte så mycket men man ser vilket flöde det är etc..
Jag tycker ställdonen står öppna/stängda lite olika beroende på.
Kan ev vara några ställdon som bråkar, men inte alla på samma gång? Känns rätt osannolikt?

Ser ut som att ställdonen är öppna. Undrar om pumpen snurrar...

M _Mannen skrev:
Ser ut som att ställdonen är öppna. Undrar om pumpen snurrar...
Vissa ser man ju klart att dom är öppna, men vissa är lite röda och är på gränsen.
Pumpen går igång, men den låter ingenting. Ska den göra det? Som sagt så rullar värdena i displayen på pumpen som om det ska vara flöde i alla fall.
Bilden är tagen när systemet inte ska ge värme enligt inställningar på pannan.

Mmm pumpen ska höras. Om än inte så mycket. Blir röret varmt efter pumpen,när pannan skickar ut värme?
Ställdonen kallar ju på värme eftersom termostaterna i huset tycker det är för kallt. Du kanske har fel inställning ändå på pannan. Annars tror jag på pumpen

M _Mannen skrev:
Mmm pumpen ska höras. Om än inte så mycket. Blir röret varmt efter pumpen,när pannan skickar ut värme?
Ställdonen kallar ju på värme eftersom termostaterna i huset tycker det är för kallt. Du kanske har fel inställning ändå på pannan. Annars tror jag på pumpen
Pumpen fungerar.
Rören blev inte varma från början. Men sen testade jag att manuellt ställa om shuntventilen som sitter ovanpå pannan. Öppnar man den så början varmvattnet att flöda och det kommer värme ut i golven.
Så just nu öppnar jag den lite ibland när det behövs värme. Stänger den efter ett tag då det inte känns bra att den ska stå öppen hela tiden.
Man hör hur den jobbar lite då och då när den är öppen så den verkar inte vara sönder på det sättet. Men någonting kring den verkar vara galet.
Den står på 240min fördröjning på pannan. Verkar heller inte göra någon skillnad om jag tar bort fördröjningen och ställer den på 0.

Kanske bäst att försöka få hit en röris som får gå igenom alla system..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.