Hej

Jag har ett hus med källare ( inredd) och har ivt bergvärme
Jag har även kamin på ovanvåning och önskar därför installera rumsgivare

Jag vill själv göra jobbet då jag inte vill eller har råd att ta hit rörmokare/ ivt " snubbar"

Jag har googlat men förstår inget

Någon som på enkelt sätt kan berätta hur jag gör

Mvh Jessica

Redigerat:
Hej! Det är kanske enklare att satsa på bra termostater? Jag menar att sätter du en innegivare vid kaminen kommer den att stryp värmen i hela huset när du eldar och det blir kallt i bl.a. källaren och rum som inte nås av kaminvärmen.

J Josth skrev:
Hej! Det är kanske enklare att satsa på bra termostater? Jag menar att sätter du en innegivare vid kaminen kommer den att stryp värmen i hela huset när du eldar och det blir kallt i bl.a. källaren och rum som inte nås av kaminvärmen.
Ok ja det låter ju sunt men vädret skillnaden och kan jag då justera värmen i relation till gradantal?
Jag har vattenburna radiatorer idag
J Josth skrev:
Hej! Det är kanske enklare att satsa på bra termostater? Jag menar att sätter du en innegivare vid kaminen kommer den att stryp värmen i hela huset när du eldar och det blir kallt i bl.a. källaren och rum som inte nås av

Har man bra termostater så vet man vilket läge som motsvarar 20°, 22° osv. Är termostaterna gamla behöver de bytas ut efter 15-20 år.

Jag gjorde detta hemma hos mig idag. Vet inte vad du har för värmepump men antingen köper du en komplett rumsgivare av ngn som säljer värmepumpar. Kostar säkert en 3-400 kr.
Sen får du dra en kabel typ "telekabel". Du behöver två trådar till rumsgivare och kanske två till om där finns larmindikering i rumsgivaren.
Sen måste du ha ett koppling schema på din värmepump. Det brukar finnas i bruksanvisningen
När givaren är uppsatt och inkopplad i båda ändarna så måste man in i menyerna och kvittera att den är inlagd i systemet. Därefter måste du ställa in hur många grader den ska stå på och hur mycket den ska påverka.
Har du bara en manual till värmepumpen (annars finns den säkert på nätet) så fixar du säkert detta. Kanske lätt för mig att säga som jobbar som industri elektriler
Lycka till

• Gilla
Jessica Eriksson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har man bra termostater så vet man vilket läge som motsvarar 20°, 22° osv. Är termostaterna gamla behöver de bytas ut efter 15-20 år.
Ok
Denna är från 2019 men blir inte klokare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.