Hejsan, jag har just köpt ett 2-plans fritidshus med ett vattenburet system (radiatorer och rör från 50-talet i bra skick) som värms av en luft/vatten värmepump med stor ack tank(ca 15 år gammalt). Ack tanken har en shunt som styrs av en utomhusgivare. Det finns också en styrenhet som tillåter tidsstyrning och även har ett enkelt +/- vred som direkt påverkar shunten.
Min tanke är att hålla ca 10 grader i huset i vinter, möjligen styra till lite högre nattetid och lägre dagtid för att nyttja timtaxa. Alla 15 (!!) radiatorer är gjutjärn old style och behöver termostater, har idag bara gamla manuella och korroderade "dumma" vred. Funderar nu på om jag ska montera smarta termostater (Tado, Netatmo) eller bara vanliga. Eller en kombination. Huset är ojämnt isolerat, vissa äldre delar mycket dåligt, en nyare del är klart bättre.
Gör jag det komplext i onödan? Fördelen jag tänker mig är att om jag på distans ser att tempen är för låg i tex den äldre delen så kan jag öppna termostaten på avstånd. Och kanske enklare justera mellan rummen även på distans, om det tex blåser mycket och en del kyls snabbt.man skulle kunna schemalägga också för att nyttja timtaxa natt, men det kan jag istället göra via pannans tidsur.
Samtidigt är jag rädd att den befintliga styrningen (utomhus temp) krockar med mina smarta styrning. Den styr ju shunten och "vill" öka och minska system-temperaturen efter utetemp. Klarar jag mig lika bra med vanliga termostater och "frostfritt" läge på dem? Jag är egentligen inte beroende av jämn temperatur, jag vill bara veta att inget fryser itu i huset ( varken tappvatten eller värmesystemet). Och såklart vill jag inte ha varmare än nödvändigt beaktat elpriset, men gärna i snitt ca 10 grader för husets skull. Vi ska inte vara där på vintern mer än enstaka gånger och då får vi vrida upp och elda i spisen.
Om jag går med t.ex. Tado så tänkte jag mig ett 5-pack och fördela ut, resten fick vara vanliga termostater. Kostar mig ca 4500 kr. Förvisso måste jag annars köpa vanliga termostater så merpriset är betydligt lägre.
Plan B är att köra vanliga termostater och sen sätta ut en 2 kW värmefläkt kopplad till en smart plugg med temp larm i den sämst isolerade storstugan med massa gamla kopplade fönster. Så om jag får larm att det faller mycket så kan jag starta den på distans som en slags "nöduppvärmning". Huset har 2 plan och öppen planlösning (öppet trapphus). De dörrar som finns till sovrum tänkte jag ha öppna i vinter.
Hjälp och tankar uppskattas! Tack på förhand!