Alla är väl vid det här laget medvetna om att elpriserna kan bli väldigt dyra i vinter. Så frågan är hur du kommer att värma ditt hus. Vad har du för värmeanläggning idag, och är det något, du ändrat eller kommer att ändra inför vintern?
(Snälla, skriv inte att du har ex. en Nibe 5000. Utan skriv då också om du har LLVP, LVVP, BVP eller JVP)
Jag kan väl börja med att säga att jag själv har vedeldad panna med 2,5 + 0,5m3 acctankar. Har pannrum och garage i friliggande byggnad på tomten, ned kulvert till huset, samt gästhus.
Ändringar jag gjort är att ha bunkrat upp med extra mycket ved, för att inte bli utan i vår. Sedan har jag tänkt ta mig i kragen och inte slå på elvärmen överhuvdtaget. Oavsett hur trött och slö jag må vara.
Håller även på att investera i ett elverk för att klara eventuella strömavbrott.
Jag bör därmed inte överstiga 600kWh i månaden.
(Snälla, skriv inte att du har ex. en Nibe 5000. Utan skriv då också om du har LLVP, LVVP, BVP eller JVP)
Jag kan väl börja med att säga att jag själv har vedeldad panna med 2,5 + 0,5m3 acctankar. Har pannrum och garage i friliggande byggnad på tomten, ned kulvert till huset, samt gästhus.
Ändringar jag gjort är att ha bunkrat upp med extra mycket ved, för att inte bli utan i vår. Sedan har jag tänkt ta mig i kragen och inte slå på elvärmen överhuvdtaget. Oavsett hur trött och slö jag må vara.
Håller även på att investera i ett elverk för att klara eventuella strömavbrott.
Jag bör därmed inte överstiga 600kWh i månaden.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
LVVP som vanligt, den klarar ner till -10c utan elpatron. Har programmerat den elektriska golvvärmen så den bara går morgon och kväll. Som vanligt stulit lite ved ur min brorsas vedförråd när han var borta en helg(bara 2 skottkärror =) Stängt av en del av trädgårdsbelysningen(ca 6 lampor). Jag har fast elpris på 28öre så gör det mest för att vara solidarisk faktiskt.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Sutterräng 180 kvm från 1974, tilläggsisolerat och bytta fönster. LLVP uppe (Mitsubishi LH25) och nere (Panasonic) som får gå ner till 5 grader om elpriset är lågt, sedan blir det ved. Har kamininsats med fläkt nere i den öppna spisen och en Contura 510 med stålskorsten uppe. Ligger just nu på 500kWh i månaden och tänker hålla mig inom det i och med att jag inte tänker köra LLVP när det blir kallt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bytt till ny LVVP då den gamla (13år) var för liten och placerad där jag byggt ett uterum nu.
Den nya ska klara ned till -20 utan elpatron, men vi får se.
Kommer att tilläggs islolera vinden (har allt hemma men inte orkat släpa upp skivorna än)
Har även en öppen spis som jag myseldar i 2ggr i veckan ... men om det blir kallt man man ju brassa på nån enstaka gång
Jag har lågt fast elpris i 2 år till så jag har inte bestämt hur jag ska göra med innetemperaturen.
Om nya LVVP leverar det den ska & med tilläggs isoleringen och jag har samma innetemp som förra året (22.5C) så borde ändå min förbrukning minska med 3000 - 4000 kWh bara för vintermånaderna.
och då ger det nånstans kring 1000 kWh / månad +-200
Den nya ska klara ned till -20 utan elpatron, men vi får se.
Kommer att tilläggs islolera vinden (har allt hemma men inte orkat släpa upp skivorna än)
Har även en öppen spis som jag myseldar i 2ggr i veckan ... men om det blir kallt man man ju brassa på nån enstaka gång
Jag har lågt fast elpris i 2 år till så jag har inte bestämt hur jag ska göra med innetemperaturen.
Om nya LVVP leverar det den ska & med tilläggs isoleringen och jag har samma innetemp som förra året (22.5C) så borde ändå min förbrukning minska med 3000 - 4000 kWh bara för vintermånaderna.
och då ger det nånstans kring 1000 kWh / månad +-200
Vedpanna med 2,8m3 tank. Blir väl till att elda i snitt 1,5 gång i veckan under den kallaste tiden i år oxå.. Bygger till och renoverar så har inte hunnit byta tanken till en större än, då får man elda oftare istället♂️
Ja, det låter jättesolidariskt att stjäla ved från sin egen brorI InsidersUnited skrev:LVVP som vanligt, den klarar ner till -10c utan elpatron. Har programmerat den elektriska golvvärmen så den bara går morgon och kväll. Som vanligt stulit lite ved ur min brorsas vedförråd när han var borta en helg(bara 2 skottkärror =) Stängt av en del av trädgårdsbelysningen(ca 6 lampor). Jag har fast elpris på 28öre så gör det mest för att vara solidarisk faktiskt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
1,5 gånget i veckan???V Vedhuggarrn skrev:
Bor du i en skokartong då, eller? Jag har som sagt totalt 3m3 tankar, men måste ändå elda 1 gång per dag. De flesta av mina grannar har 1,5m3 och måste elda 2 gånger per dag.
1,5 gånger i veckan är ungefär vad som behövs sommartid för tappvarmvatten.
Njae, 1,5 plan från -66. De låter ofta men du kanske bor kallare än mig, bor en bit norr om Göteborg.. Så här års eldar jag kanske varannan vecka för varmvatten.. Fru å två barn, 5 och 3,5..A AG A skrev:
Nja, norra delen an Värmland, så ingen större skillnad. Har aldrig hört talas om någon med så låg vinterförbrukning. Inte ens i ett passivhus hade jag vågat drömma om det. Särskilt då det tycks omöjligt att isolera tankarna ordentligt.V Vedhuggarrn skrev:
Har iofs bara eldat en vinter än så länge men huset tilläggsisoleras av mig just nu samtidigt som jag bygger till och byter från gamla radiatorer till golvvärme så de känns ju inte direkt som att förbrukningen kommer öka.. Lägger på 11.5 cm på väggarna å kanske 20 i taket..A AG A skrev:
Tanken har 30cm på sidorna å kanske 50 på toppen..