Igår kopplade jag in ett par nya element och stängde då av värmepumpen med huvudbrytaren.
Idag vaknar jag till en lysande FEL-lampa (pumpen är från -95, inte mycket info).
Jag gör lite grundläggande felsökning men hittar inget märkligt, spänning överallt och inget uppenbart fel, förrän jag noterar ett läckage ovanpå cirkulationspumpen som matar slingan ut till ackumulatortanken. Det finns spänning till pumpen och kondensatorn ser åtminstone till det yttre ut att vara ok. Jag lossar locket i axelns centrum och ser att axeln står still, men om jag med ett lätt tryck skjuter axeln inåt så får den plötsligt grepp och börjar rotera! Ska det vara så? Min första tanke är att axeln gått av och nu tvingas i ingrepp när jag trycker ihop den, men min andra tanke är att det kanske finns en tryck- eller tempstyrd frikoppling där inne, som helt enkelt SKA stoppa cirkulationen om villkoren för drift inte är uppfyllda. Min tredje tanke är att jag är ett okunnigt fån, men att detta forum är fullt av människor som är både snälla och hjälpsamma, så därför är jag nu här.

Kolla bifogad film, känns det som att det är som det ska vara eller är jag felet på spåren?

Filmen verkar inte ha kommit med i första inlägget, men på’n igen! Nu ska det väl funka!

Den verkar ju va kass. Du har ju kranar på båda sidor om pumpen där med så om du vill gå djupare kan du ju plocka isär pumpen för skojs skull. De 4 insextskruvarna så kan du dra ut pumpen från pumphuset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

M
Testa en annan hastighet på pumpen, vitt vred. Kan ev vara ärgat i reglaget. Sen har den säkert löst på HP, kolla efter en liten gummiknapp likt den på bilden för att återställa.

• Pump med vitt vred, röd och svart sladd, och gulkantad återställningsknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Värmepump med sladdar och rör, "HP"-knapp synlig, fukt och rost runt installationen.
Skapa konto
Mr_kyl, full pott!!
Pumpen startade då jag bytte hastighet och visst fanns det en simsalabim-knapp märkt ”HP” som fick alltihop att brumma igång!

GOOOOD TIMES!!

Tusen tack för hjälpen, där snuvade vi elleverantören på många kWh i vinter!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
Kalas, är du lite pillig kan du löda förbi hastighetsreglaget så kanske du slipper byta cirkulationspump...

• Hand håller ett grönt kretskort med synliga lödningar och en röd kontakt med avskalade kablar.
    Skapa konto
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.