Jag skämmes tam mig...
Har bott i huset utan ha riktigt väme på övervåningen. (Vi har inte behövt det innan).
Det är så att farbrodern som bodde i huset innan oss stängde av alla element på övervåningen så 11 st packboxar (Danfoss RA2000) har "geggat" ihop. Har bankat på stiftet på alla så något fungerar, men det är en-slinga (heter det så) så om det är blockerat i ett element så kommer bakomvarande inte heller att bli varmt.
Verkar ha 3 sådana zoner. Endast 2 element blir ljumna av 11;a.

Nu till frågan. Jag har beställt packboxar till alla så dessa skall bytas, men med tanke på funktionen: Skruva ur packbox så öppnar ventilen helt och släpper på vatten. Tada. Cirkulation.
Vad är risken/dumheten med att tillfälligt plocka ur packboxarna och köra så några dagar tills PB kommer?
Risk för läckage?

shopping

Är det ettrörsystem, tvårörssystem (eller eventuellt trerörssystem)?

Om du inte får någon värme alls på flera radiatorer och du vet att du har fått ingång alla termostatventiler (förutom ett) så är det någon avstängningsventil för en hel slinga som är stängd.
För termostatventilen påverkar bara den radiator den är kopplad på.

Nej, du ska inte köra utan packboxen.
Däremot kan du tillfälligt ta bort packboxen och kontrollera så att stiftet rör sig.
Om termostatventilen inte är helt öppen så är risken stor att det kommer spruta/rinna ut vatten när packboxen tas bort.

Så länge som stiftet rör sig så sitter felet i termostatventilen (om den är stängd).
Eventuellt så är förinställningen helt inskruvad så att inget/litet flöde finns.

I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Tackar.
Då avstår jag :-)
Enrörssystem verkar det vara men i 4 zooner. 2 system uppe, 1 golvvärme nere och något enstaka element på ett 4:e rör.

Hade en liknande sådan här (snott bilden från forumet). Den var det som felade. Bara som ett tips till den som läser i tråden :-)

Termisk ventil från ESBE med röda mätmarkeringar, kopparledningar i bakgrunden, på grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.