Har en enplansvilla med källare som jag skulle vilja ha lite högre temp i källare och garage.

Har några stycken element i källaren samt en Fläktkonvektor som är kopplat till bergvärmen.
Sen har jag golvvärme i typ halva övervåningen samt element i de rummen som inte har golvvärme.
Och ett element i garaget som är bredvid huset.

Just nu håller jag ca:

23-24 grader på Markplan (lite för varmt, jag vet :))
21 grader i källare
ca 10 grader i garaget.

Nu skulle jag vilja ha högre temp i källare och garaget. Skulle vilja ligga på 22 grader på båda plan.

Kan jag då tex öka värmen i pumpen å sen strypa alla element och golvvärmen på markplan. för att få lite mer värme till källaren och garaget?

Eller hur brukar man göra?

Antar att det blir dyrare värmekostnad även fast om jag stryper flera element?

Är det inte bara att vrida upp termostaterna lite mer? Eller är de redan vidöppna som många VP-ägare har?
Garaget får du nog knappt varmare. Kolla om du har samma framledningstemp som i bostaden.

Termostater ska vara vidöppna utom för något enstaka undantag i så fall.
Att höja framledningen och strypa bara för garaget och källarens skull ger dig sämre värmeekonomi efter som de sista graderna på topp är de "jobbigaste" för kompressorn.

Jag skulle öka på radiatorerna på de kallaste ställena. Antingen fler eller större.

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Nummer ett är att se att det finns tillräckligt med elemenet.
Prova att strypa på ovanvåning och öka i källaren och håll tummarna att elementen räcker till.

Jag har en shunt som jag kan ställa mellan våningsplanen. Det fungerar i mitt hus iaf.
Det kräver dock att man har separata rörsystem för över/undervåning.
Sen har jag bara något enstaka element vidöppet eftersom jag vill ha olika temp i olika rum.

Har du isolerade utvändiga rör i källaren så kan du ta bort isoleringen.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag skulle trimma in anläggningen genom följande:
* Fullt öppna termostater om du har det och sedan justera in radiatorerna på fasta strypningar, finns olika sätt beroende av vad ni har. Gäller även golvvärmen.
* Saknas fasta strypningar så tar man bort termostaten och sätter in rattar som man justerar radiator med.
Du får kontrollera tempdiff på in/ut för radiatorer och att du även får en bra temdiff på ut/in värme för bergvärmepumpen. Ev. kan du få justera hastigheten på cirkulationspumpen för värmeslingan, om det är en sådan cirkpump. Kanske även justera temp och kurva på bergvärmepumpen.
Så här är ett arbete att göra om din värmeanläggning inte fått en sådan intrimning, men du kan då få ut mera från bergvärmepump.
Innan jag gjorde det hade vi svårt att få bra balans mellan källare och ovanvåning. I vårt fall ett äldre hus som tidigare använt olja/el för uppvärmning.

T
Hur stora element och av vilken typ har du i källare och garage?

Jag har "frimärksstora" element i källaren och klarar inte av att få mer än 16-17 grader där med de element vi har nu men i resten av huset funkar de gamla element som sitter sedan huset byggdes -57.

I pannrummet i källaren satte vi in ett modernt element och i duschen sitter en stor gammal enkelpanel så där är det betydligt varmare. I garaget/verkstaden sitter också ett större element som ger hysfat med värme så vi har iaf 15-16 grader på vintern.

Det jag planerar att göra på sikt är att byta de minsta elementen(4 st) till större med konvektionsplåtar för att få mer effekt med bibehållen cirkulation och drift på BVP.

Tror att det är den mest ekonomiska lösningen för oss iaf.

Kan fungera med större radiatorer under förutsättning att värmepumpen har kapacitet och även att man kanske kan sänka framledningstemp utifrån större värmeavgivande yta, dvs få bättre verkningsgrad på anläggningen.

Anders #5 var inne på ett bra spår att trimma anläggningen i steg. Det var så bra :thumbup: så jag skriver nästan samma sak igen...

1 Öppna alla ventiler fullt
2 Ta reda på kallaste stället (sämsta rummet)
3 Hitta rätt kurva & önskad parallellförskjutning som ger tillräckligt varmt i sämsta rummet
4 Stryp flödet i de allra varmaste rummen
5 Aktivera eventuell inomhusgivare

Denna process kan ta tid och kräva olika utomhustemperaturer innan man går vidare till nästa steg. Fast våren är ju en bra tid att tweaka sin anläggning då årstiden bjuder på varierad kompott.

Försök också få ett flöde som ger dT stigare/retur på ca 6-7 grader så kommer köldmediet att utnyttja sitt kondenseringsintervall.

Eftersom de sista graderna är jobbigast för en kompressor tjänar du på att byta upp utstrålad effekt på radiatorer i sämsta rummet medans du jobbar med punkt 2 & 3

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ska du köpa ett element å ställa in så tycker jag du ska satsa på ett oljefyllt.

Hur vart det i källaren nu efter att du satte in elementet? Känns som det blir ganska dyrt med ett konvektorelement där eller? ^^
Jag själv har en sutterängvilla från -58.
Övre plan har jag ca 21-22 grader, i källaren håller det va 16 grader men där nere används bara som biyta (tvättstuga, pannrum och garage) men tänkt att jag ska få upp värmen där också.
Planen för min del (några år framåt, bit efter bit) renovera och lägga in golvvärme som komfort, samt byta ytterdörren nere som är i klass med en innerdörr i nuläget. Detta bör göra några grader.

// Ruuuben

• Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Satte in konvektorelementet i garaget idag, Men det gick inte så bra. Körde upp garaget till 15 grader å sen stängde av. Den tappade värmen snabbare än det tog att få upp värmen :( Inte lönsamt.

Tänk på att bara för att du får upp lufttempen till 15 grader ganska snabbt kan det ta ett dygn för att få upp stomme, dvs tak/väggar/golv, i temperatur. Så stänger du av elementet så fort luften håller 15 grader så fungerar stommen som kylelement. Däremot när stommen är uppvärmd så kommer värmen att behållas bättre.
Hur mycket energi som sedan krävs för att bibehålla temperaturen avgörs av isolering.

• Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
AndersS skrev:
Tänk på att bara för att du får upp lufttempen till 15 grader ganska snabbt kan det ta ett dygn för att få upp stomme, dvs tak/väggar/golv, i temperatur. Så stänger du av elementet så fort luften håller 15 grader så fungerar stommen som kylelement. Däremot när stommen är uppvärmd så kommer värmen att behållas bättre.
Hur mycket energi som sedan krävs för att bibehålla temperaturen avgörs av isolering.
Gör ett nytt test :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.