13 631 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Varmare i källare (Bergvärme)
Innan vi byggde om en gammal sommarstuga till fritidshus med isolering och med underhållsvärme hade vi det liknande.
Tidig vår och sen höst när man kom dit kunde man känna hur kylan "strålade" från väggarna och det tog till dagen efter med uppvärmning innan det blev riktigt behagligt.
Tidig vår och sen höst när man kom dit kunde man känna hur kylan "strålade" från väggarna och det tog till dagen efter med uppvärmning innan det blev riktigt behagligt.
Har tagit lite tider å kommit fram till att det inte funkar optimalt.
Nu funderar jag på att montera en sån här i garaget https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/vattenburna-element/flaktkonvektor-416087/
Har en i tvättstugan i källaren å den värmer på i nästan hela källaren.
Kan kanske tillockmed ta bort elementet å montera den här rakt upp mot taket, får även mer utrymme om elementet försvinner. Elle kan kanske ska ha kvar elementet också?
Vad tror ni om de?
Nu funderar jag på att montera en sån här i garaget https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/vattenburna-element/flaktkonvektor-416087/
Kan kanske tillockmed ta bort elementet å montera den här rakt upp mot taket, får även mer utrymme om elementet försvinner. Elle kan kanske ska ha kvar elementet också?
Vad tror ni om de?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den konvektorn du länkar till verkar inte finnas tillgänglig längre men i princip borde den räcka för att värma garaget om den avger upp tlll 4,3 kW.
Det befinstliga elementet kanske avger en tiondel.(kollade snabbt på Lenhovda hur mycket deras sektionsradiatiorer är specade för och ett 24 sektioners element med 745 mm höjd samt 75 mm djup med 45 grader på vattnet ger 342 W)
Om du behåller det befintliga elementet så kan ju det hålla frostfritt i garaget om konvektorn av någon anledning slutar att fungera/det blir strömlöst i garaget.
Det befinstliga elementet kanske avger en tiondel.(kollade snabbt på Lenhovda hur mycket deras sektionsradiatiorer är specade för och ett 24 sektioners element med 745 mm höjd samt 75 mm djup med 45 grader på vattnet ger 342 W)
Om du behåller det befintliga elementet så kan ju det hålla frostfritt i garaget om konvektorn av någon anledning slutar att fungera/det blir strömlöst i garaget.
Tack för det svaretTestarn skrev:Den konvektorn du länkar till verkar inte finnas tillgänglig längre men i princip borde den räcka för att värma garaget om den avger upp tlll 4,3 kW.
Jo, tyvärr säljs den inte längre, men de hade en ny variant nu:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/
Får se om den går ner i pris så blir det att köpa den!
Kommer nog att ta bort elementet för att få mer utrymme.
Köpte den nyare varianten nu http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ng/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/ då den gamla hade utgått.
Rörmokaren var här idag å monterade dit den.
Men den tuffar inte alls på lika bra som i källaren Sc:,h
För det första så står det att temperaturen är 22 grader, vilket inte stämmer alls! då det bara är runt 16-17 grader i garaget.
Men ställde den på 27 grader då det var standard temp inställningen och fläkten på automatiskt. Gör jag så i källaren så går fläkten på högsta hastighet, men i garaget så kvittar det om jag väljer högsta hastigheten på fläkten, den går ändå på lågvarv. Sen tog den nästan halva dagen innan den kom igång å blåsa ens.
Röret som går in i konvektorn är riktigt varmt när jag känner på det, likaså elementet under. Så varför blåser den inte med full kraft för? Värmen verkar ju finnas.
Vet inte om det spelar någon roll men fläktkonvektorn i källaren är monterad på väggen som går direkt till pannrummet, så den är inkopplad direkt till rören som går till bergvärmepumpen, medans den som sitter i garaget nu har en längre väg till andra sidan huset med några element å så på samma rör.
Snälla, är det någon som kan hjälpa mig å förklara varför det är så och om jag kan ändra nått för att få det bra. Just nu känns det inte som att den gör någon nytta :'(
Rörmokaren var här idag å monterade dit den.
Men den tuffar inte alls på lika bra som i källaren Sc:,h
För det första så står det att temperaturen är 22 grader, vilket inte stämmer alls! då det bara är runt 16-17 grader i garaget.
Men ställde den på 27 grader då det var standard temp inställningen och fläkten på automatiskt. Gör jag så i källaren så går fläkten på högsta hastighet, men i garaget så kvittar det om jag väljer högsta hastigheten på fläkten, den går ändå på lågvarv. Sen tog den nästan halva dagen innan den kom igång å blåsa ens.
Röret som går in i konvektorn är riktigt varmt när jag känner på det, likaså elementet under. Så varför blåser den inte med full kraft för? Värmen verkar ju finnas.
Vet inte om det spelar någon roll men fläktkonvektorn i källaren är monterad på väggen som går direkt till pannrummet, så den är inkopplad direkt till rören som går till bergvärmepumpen, medans den som sitter i garaget nu har en längre väg till andra sidan huset med några element å så på samma rör.
Snälla, är det någon som kan hjälpa mig å förklara varför det är så och om jag kan ändra nått för att få det bra. Just nu känns det inte som att den gör någon nytta :'(
Behåll elementen!!!! Värme stiger uppåt och hjälper till med fördelningen av värmen i hela fastigheten. Se till att elementen hålls i bra skick. Värmeburet radiatorsystem som funkar är guld värt och ger behaglig temp och dessutom behåller husstommen tempen vintertid. Ta inte bort elementen!B brainstorm skrev:Har tagit lite tider å kommit fram till att det inte funkar optimalt.
Nu funderar jag på att montera en sån här i garaget [länk]
Vad tror ni om de?
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden