Nu när det är hemskt kallt har jag börjat skruva på våra vattenradiatorer och upptäckt att flera inte fungerar. Piggen går lätt att trycka in och fjärdrar fint ut igen, det blir varmt i rören och de är ordentligt avluftade.. men ändå blir det ingen värme i dem!
Såg en annan tråd där ventilen var full med skit, men vill helst slippa tömma hela systemet för att få värme.. vi har inte använt radiatorerna på flera år, men då fungerade de..
Några tips? Någon skrev att man kunde banka på ventilen för att få den att lossna, men hur? Knackade lätt med en skiftnyckel, men vill ju inte förstöra gängerna
Såg en annan tråd där ventilen var full med skit, men vill helst slippa tömma hela systemet för att få värme.. vi har inte använt radiatorerna på flera år, men då fungerade de..
Några tips? Någon skrev att man kunde banka på ventilen för att få den att lossna, men hur? Knackade lätt med en skiftnyckel, men vill ju inte förstöra gängerna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte någon röris, men jag har bankat ganska rejält på mina ventiler med en hammare modell större. De har inte tagit någon skada.
För egen del hade jag en radiator som var bekymmersam. Det visade sig vara en luftbubbla i framledningen som var bekymret. Fick loss det genom att köra cirkulationspumpen på full fart och stänga/öppna ventiler på närliggande radiatorer på slingan för att på så vis trycka ut bubblan. Kan ju vara något sådant också?
För egen del hade jag en radiator som var bekymmersam. Det visade sig vara en luftbubbla i framledningen som var bekymret. Fick loss det genom att köra cirkulationspumpen på full fart och stänga/öppna ventiler på närliggande radiatorer på slingan för att på så vis trycka ut bubblan. Kan ju vara något sådant också?
Att piggen fjädrar ut är ett bra tecken, för då fungerar själva ventilen/ventilkäglan, för det är ventilkäglan som trycker ut stiftet.K Kallebo skrev:
Har det fungerat tidigare?
Har det gjorts någon ändring/justering med någonting angående värmesystemet?
Klicka här för att svara