Börja med att knacka på ventilen med em hammare lit kraftfullt, samtidigt som du vrider vredet fram och tillbaka , dom kan kärva till sig. ingen garanti att hjälper, men varför inte prova

J Josth skrev:
Borde stå i mitten någonstans. Siktar man på att ha 50 °C i tappställena för varmvattnet brukar det bli bra. Över 60 °C kan man skålla sig ordentligt.

Kanske en sådan som sitter där nu? [länk]
jo en sådan är det

Minnie Mesola
Vrid no:2 fram och tillbaka så långt det går, flera gånger och avslutar med att ställa den på max. Den skall gå lätt.

Minnie

pannan driftstemperatur är alldeles för låg nu, den bör ligga mellan 80 till 85 grader för att få ut tillräckligt med varmvatten från en slingberedare

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Finns många värmepumpar som har slingberedare och jobbar med ca 50 °C så det beror på tankens och slingans dimensioner och konstruktion. Men rimliga 70 °C i denna panna ger givetvis mer varmvatten än om den står på 58 °C.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
kisumisu
H Henrik1989 skrev:
det är skillnad på några tusenlappar för en elektriker eller reparatör och 180 tusen ca som va det billigaste offerten för ny panna av dom som varit här och kollat.

Frågan här i forumet är ju för att se om jag kan lösa så vi iaf kan duscha

tanken är att byta panna helt som sagt men ska det hålla ekonomiskt hela vägen kan det ske först i sommar nån gång.
180k :surprised:

För det (och billigare?) borde du få bergvärme och skulle verkligen rekommendera med dagens priser på olja, ved, el, pellets.

Visst fungerar bergvärme på el men drar ca 1/3 av vad en elpanna drar.

Tänkte till :rolleyes: som sägs pannrempen är för liten, hur är det har ni bra värme i huset , för att få VV av kvalitet så måste pannan ha en temp på ca 75 C. Eldar ni olja så inge problem, bara ställa upp den grå termostaten på pannan till 75 C. Värmer ni med EL , två el-patroner i nederkant på höger sida. Under locken ( 2 skruv ) så sitter det en termostat, kan vara att den står lågt,öppna och se vad dom står på, ska vara lägst 65 C. Pannan kommer att bli varmare än vad dsom behövs för att värma huset, men ni har en automatisk shuntreglering, styrboxen sitter på väggen. EnTA med två röda vred, vet ni hur den fungerar, annars ta ett foto,lägg upp så får ni info om den.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vill tack alla som skrivit tips i tråden ☺️

Pannan kopplades ur idag helt i drift och en VSS:are och elektriker var här och löste så värme finns i kåken och att vi kan duscha normalt.

kostade inte så jätte mycket om man ser till möjligheten att duscha i värme.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Är bra att tala om vad som gjordes så det blir ett avslut på tråden.

En vatten berederare installerades och en luftvärmepump till i andra änden av kåken.

det är en temporär lösning tills vi vet vilken panna vi vill ha - pannan som jag visat bild på var trasig och där av togs snabba beslut för att lösa situationen.

det jobbiga i kråksången är att jag känner killarna och hade kunnat lösa detta för 2 månader sen med ett samtal till dem men man vill inte alltid ringa nån bara för att man känner personen.

men problemet är löst och vår räkning varje månad kommer gå ner då pannan var så pass trasig som den va och inte levererade särskilt mycket till oss men drog massor i pengar.

Bra ni fick till det, det är stor skillnad på en enkel VVB och en panna som ska värmas totalt med många liter vatten.

• Gilla
Henrik1989
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra ni fick till det, det är stor skillnad på en enkel VVB och en panna som ska värmas totalt med många liter vatten.
det tog 3 timmar från installationen var klar så var det som ett nytt hus

nu känner jag killarna och vi har alla egna företag så VVB och luftvärmepump är begagnat för att lösa situationen.

kostnaden för nödlösningen blev 17.000 ungefär.

så min lösning blev långt billigare än den skulle varit normalt men det är jag bara tacksam för.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.