Hej!
jag har sett ett antal trådar om detta och har även googlat en del.
Där finns bra svar där det krävs kopplingar med trädgårdsslagar med mera, dock så verkar vårat system vara något lite äldre med bra möjligheter till luftningskopplingar.
Jag har markerat 1 -2 där jag tror att jag kan lufta?
Jag läste någonstans att jag skulle stänga slingorna i samtliga rum, börja tappa systemet på vatten (från 1 eller 2?) och sedan fylla på det igen.
Räcker det om jag fyller på det via värmepumpen (istället för att koppla på en trädgårdsslang)?
Om jag öppnar 1 eller 2 för att tömma systemet så känns det som att det kan bli väldigt söligt, finns det något "smidigt" sätt att göra detta på?
Tack för hjälpen!
jag har sett ett antal trådar om detta och har även googlat en del.
Där finns bra svar där det krävs kopplingar med trädgårdsslagar med mera, dock så verkar vårat system vara något lite äldre med bra möjligheter till luftningskopplingar.
Jag har markerat 1 -2 där jag tror att jag kan lufta?
Jag läste någonstans att jag skulle stänga slingorna i samtliga rum, börja tappa systemet på vatten (från 1 eller 2?) och sedan fylla på det igen.
Räcker det om jag fyller på det via värmepumpen (istället för att koppla på en trädgårdsslang)?
Om jag öppnar 1 eller 2 för att tömma systemet så känns det som att det kan bli väldigt söligt, finns det något "smidigt" sätt att göra detta på?
Tack för hjälpen!
I bland hjälper det med att stänga av alla slingor ,öppna en helt och gasa på pumpens fart, då får slingan ett högre tryck och luften åker med, det är bara 2 som bråkar. Sen att öppna där du visar 1 och 2 är inte bra, det kommer att spruta rakt ut där. Att fylla på GV går bra i VP.samma vatten i hela systemet.
I IngaGrönaFingrar skrev:
Bara så att inga missförstånd uppstår här. Om man bara öppnar 1 händer det just ingenting.
Till höger om 1 finns det ytterligare ett lock - där använder du en insexnyckel (nr5 om jag minns rätt) för att öppna ventilen så att luften kan åka ut genom 1.
För att lufta:
1. Öppna 1
2. Vira en handduk runt 1 så att du fångar upp ev vatten som stänker.
3. Öppna ventilen enligt ovan.
Du kommer märka att det bubblar om det är luft i fördelaren och du stänger innan det vattnet rinner över kanten. Dvs, det blir inga flöden av vatten.
Har du problem med en viss slinga, stäng dessa slingor helt (vrid ner termostaten i dessa rum) och låt vattnet cirkulera endast i den slinga du har problem med - lufta ett par timmar senare. Repetera för varje slinga du har problem med.
Detta är inte komplicerat och det är svårt att göra helt fel. Prova!
Föregående inlägg är riktigt bra.
För att komplettera så kan du skruva av huven vid #1 och om jag minns rätt så har du en G1/2 gänga där så du kan montera en gardenakoppling och har du sedan en slangstump får du allt spill ner i en hink. För att verkligen se om det är luft i slingorna så rekommenderar jag att din slangstump går ner i en hink då du enklare kan se om det kommer luft. Har du en 20 meters slang som går iväg är det svårt att höra ev luft som lämnar systemet
För att komplettera så kan du skruva av huven vid #1 och om jag minns rätt så har du en G1/2 gänga där så du kan montera en gardenakoppling och har du sedan en slangstump får du allt spill ner i en hink. För att verkligen se om det är luft i slingorna så rekommenderar jag att din slangstump går ner i en hink då du enklare kan se om det kommer luft. Har du en 20 meters slang som går iväg är det svårt att höra ev luft som lämnar systemet
Innan du börjar öppna någonstans så prova denna metod först, jag gjorde det i mitt system med gott resultat. Full fart på pumnpen och bara en slinga öppet i taget räcker för att "köra" ut mycket luft. Ta av de gröna ställdonen och stäng alla slingor utom en, du kan använda de vita hattarna som står snyggt staplade i nedre högra hörnet för att stänga slingorna (installatören som lämnade kvar dom ska ha tack!).J jonaserik skrev:I bland hjälper det med att stänga av alla slingor ,öppna en helt och gasa på pumpens fart, då får slingan ett högre tryck och luften åker med, det är bara 2 som bråkar. Sen att öppna där du visar 1 och 2 är inte bra, det kommer att spruta rakt ut där. Att fylla på GV går bra i VP.samma vatten i hela systemet.
Med lite tur får du ur all luft. Har du otur har du magnetit och skräp i slangarna som stoppar flödet, då måste du spola ur systemet med vatten.
Är inte metall-"ratten" på vänster sida ovanför pumpen en luftningsnippel också? Mitt system har en automatisk avluftare monterad på den platsen.
Klicka här för att svara