3 118 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Vattenburet eller värmepump på övervåningen?
Sida 1 av 2
Hallå!
Sitter och velar lite. Har en Nibe 750 i huset jag precis köpt , den värmer vattenburen golvvärme på nedervåningen.
På övervåningen sitter dock elradiatorer jag vill byta ut. Men vad skulle ni välja? En luftvärmepump eller rördragning och radiatorer på övervåningen? Rördragningen blir drygt dubbelt så dyr som en pump.
Nackdelen med luftvärmepumpen är ju att den inte värmer rummen med stängda dörrar. Kommer de bli för kalla? Fördelen är att man slipper en massa fula rör och element och att man kan köra AC på sommaren.
Frugan kommer dessutom tjata om att bygga in element och rör (åtkomligt men ändock). Det skulle val i så fall ta kål på en stor del av värme-effekten?
Vore ju också trevligt att få en bättre energiklass på huset. Hur avgörande är valet för det?
Tackar för svar på förhand
Sitter och velar lite. Har en Nibe 750 i huset jag precis köpt , den värmer vattenburen golvvärme på nedervåningen.
På övervåningen sitter dock elradiatorer jag vill byta ut. Men vad skulle ni välja? En luftvärmepump eller rördragning och radiatorer på övervåningen? Rördragningen blir drygt dubbelt så dyr som en pump.
Nackdelen med luftvärmepumpen är ju att den inte värmer rummen med stängda dörrar. Kommer de bli för kalla? Fördelen är att man slipper en massa fula rör och element och att man kan köra AC på sommaren.
Frugan kommer dessutom tjata om att bygga in element och rör (åtkomligt men ändock). Det skulle val i så fall ta kål på en stor del av värme-effekten?
Vore ju också trevligt att få en bättre energiklass på huset. Hur avgörande är valet för det?
Nibe F750 är en frånluftsvärmepump.
Hur mycket går den på elspets under vinterhalvåret i dagsläget?
Var i landet finns huset?
Hur pass bra isolerat är huset?
Det kan vara så att FLVPn idag ger max värme från frånluften. Då kommer det inte bli en fördel att koppla på radiatorer.
Sen måste framledningstemperaturen från värmepumpen höjas när det sätts radiatorer, istället för bara golvvärme. Det kommer vara negativt för FLVPn.
Det kan vara så att FLVPn idag ger max värme från frånluften. Då kommer det inte bli en fördel att koppla på radiatorer.
Sen måste framledningstemperaturen från värmepumpen höjas när det sätts radiatorer, istället för bara golvvärme. Det kommer vara negativt för FLVPn.
Jag hade precis samma funderingar för ett tag sen. Kom fram till att pumpen/pannan som sitter här idag aldrig skulle orka med värme även till övervåningen när det blir lite kallare ute. Så vi kommer köra på pump sen när det blir dags. Då får man ju även kylan på sommaren. Knepiga är ju vart den ska placeras för bästa effekt, och vissa delar av övervåningen kommer inte bli optimala.
Har man en anläggning som man verkligen vet klarar av den ökade volymen så hade jag seriöst funderat på vattnet även på övervåningen. Annars är det pump som gäller.
Att pannan ska behöva spetsa mycket mer med patron under vintrarna för att man drar mer rör är helt uteslutet.
Har man en anläggning som man verkligen vet klarar av den ökade volymen så hade jag seriöst funderat på vattnet även på övervåningen. Annars är det pump som gäller.
Att pannan ska behöva spetsa mycket mer med patron under vintrarna för att man drar mer rör är helt uteslutet.
*Clarken37 skrev:Hallå!
Nibe750 är väl en frånluftvärmepump. Om den bara tar frånluften från nedervåningen finns ingen värme kvar för övervåningen annat än då det är plusgrader ute.
Frånluftvärmepumpar är bara bra då det inte kallt ute. Ordet värmepump för tankarna till gratisvärme men den är liten för flvp. Den hämtar ”gratisvärmen” ur frånluften men dess ersättningsluft skall ju värmas upp. Gratisvärmen är därför starkt begränsad och noll då utetemperaturen är lika med lägsta avlufttemperatur som sägs vara - 15 C.
En villa om 150 kvm har frånluftflödet ca 50 l/s eller 180 m3/h. Om det flödet kyls från 20 till -15 C är värmeupptagningen 2,2 kW. Är det 0 ute går det åt 1,26 kW att värma intagen uteluft. Kvar är 0,94 kW att bidra med till vv och husets uppvärmning.
Redigerat:
Enligt båda de vvsare jag tagit offerter från kommer pumpen palla med att värma hela huset (sthlm) utan att elpatronen kickar in upp till cirka -15 grader vilket känns helt ok för migDemmpa skrev:
Yes de hade med en konverterare i offerten som omvandlade till varmare vatten på ÖV. Alla avrådde starkt från bergvärme etc då nuvarande system är så pass starkt.Demmpa skrev:
Huset är 150kvm, byggt 78 (nya fönster) och ligger i Sthlm.
Jag undrar dock Hur en värmepump på ÖV ska orka värma upp sovrum med stängd dörr när det minusgrader ute?
Det tror jag inte på alls. När man kör NIBE's dimensioneringsprogram brukar man hamna på att kompressorn klarar husets värme till ca -5° till -8° beroende på hus. Dock är det väldigt få dygn/timmar som är så kalla så det blir ändå bara en relativt liten el-tillsats i kWh sett över hela året.Clarken37 skrev:
Men vad gör en F750 i ett hus byggt -78??? Borde bli helt andra siffror i ett så gammalt hus. Frånluftsvärmepumpar passar i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Ett hus från -78 har inte den isoleringen alls om det inte blivit helt ombyggt.
Tja den var inbyggd sen några år tillbaka med golvvärme på nedervåningen.J Josth skrev:Det tror jag inte på alls. När man kör NIBE's dimensioneringsprogram brukar man hamna på att kompressorn klarar husets värme till ca -5° till -8° beroende på hus. Dock är det väldigt få dygn/timmar som är så kalla så det blir ändå bara en relativt liten el-tillsats i kWh sett över hela året.
Men vad gör en F750 i ett hus byggt -78??? Borde bli helt andra siffror i ett så gammalt hus. Frånluftsvärmepumpar passar i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster. Ett hus från -78 har inte den isoleringen alls om det inte blivit helt ombyggt.
Huset taktade totalt runt 17k / kWh för 2022 och då var det 5 personer i hushållet, elbil laddades dagligen, en gammal värmepump körde AC på sommaren och fönstrena var fortfarande original
Förmodligen går kompressorn i F750 nära max för att klara enbart nedervåningen när det är kallt ute. Man bör försöka analysera och räkna mer på detta. Nu har det varit några milda år så elförbrukningen gynnas av vädret. En elbil som körs normalt 1500 mil per år brukar man säga kräver 3000 kWh. Blir då 14000 kWh för huset inkl värme och hushålls-el. A/C på sommaren drar inte särskilt mycket alls i Sverige eftersom det inte blir jättevarmt här mer än ytterst korta perioder och alltid mycket svalare på kvällar och nätter så verkningsgraden på A/C blir väldigt bra.
Problemet blir komplext när övervåningen inte värms av värmepumpen utan av el-radiatorer. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är runt -16,5 °C i Stockholmsområdet och jag gissar att huset då åtminstone drar 7,5 kW i uppvärmning. Med normenligt ventilationsflöde för 150 kvm och 21 °C inne så ger F750 upp till 3,7 kW från kompressorn. El-tillsatsen behöver då alltså vara 3,8 kW vid DVUT. Tror kompressorn klarar värmen i huset ner till ca -1 °C ute utan el-patronen om man låtsas det vore golvvärme även på övervåningen som en grov uppskattning. Det är jättesvårt att säga hur mycket ni sparar på att konvertera till vattenburet på övervåningen men även en underdimensionerad värmepump ger en hyfsat stor energibesparing sett över hela året.
Problemet blir komplext när övervåningen inte värms av värmepumpen utan av el-radiatorer. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är runt -16,5 °C i Stockholmsområdet och jag gissar att huset då åtminstone drar 7,5 kW i uppvärmning. Med normenligt ventilationsflöde för 150 kvm och 21 °C inne så ger F750 upp till 3,7 kW från kompressorn. El-tillsatsen behöver då alltså vara 3,8 kW vid DVUT. Tror kompressorn klarar värmen i huset ner till ca -1 °C ute utan el-patronen om man låtsas det vore golvvärme även på övervåningen som en grov uppskattning. Det är jättesvårt att säga hur mycket ni sparar på att konvertera till vattenburet på övervåningen men även en underdimensionerad värmepump ger en hyfsat stor energibesparing sett över hela året.
Redigerat:
För att höja värmen så behövs värmepump eller elpatron, så gör man inte på slingan.Clarken37 skrev:
Däremot så sätter man golvvärmeshunt på radiatorkretsen för att sänka värmen till golvvärmeslingorna.
Ok.J Josth skrev:Förmodligen går kompressorn i F750 nära max för att klara enbart nedervåningen när det är kallt ute. Man bör försöka analysera och räkna mer på detta. Nu har det varit några milda år så elförbrukningen gynnas av vädret. En elbil som körs normalt 1500 mil per år brukar man säga kräver 3000 kWh. Blir då 14000 kWh för huset inkl värme och hushålls-el. A/C på sommaren drar inte särskilt mycket alls i Sverige eftersom det inte blir jättevarmt här mer än ytterst korta perioder och alltid mycket svalare på kvällar och nätter så verkningsgraden på A/C blir väldigt bra.
Konstigt Att svaren i denna tråd skiljer sig så markant från det vvsarna uppger. De har ju ändå incitament att offerera nya grejer så dr får sälja mer.
De var båda helt övertygade om att F750 kak driva hela huset såtillvida det inte blir svinkallt. Speciellt iom att vi bytt alla fönster
Fast incitamentet finns ju bara om de faktiskt har något att sälja. Är inte superlätt för dem att trolla fram en ny pump nu. Däremot har de säkert massa rör och timmar att sälja dig.Clarken37 skrev:
*Clarken37 skrev:
Detta är verklighetsfrämmande för mig!
Har ingen erfarenhet av FFVP men de kan knappast trolla. Man få inte förväxla en FFVPs maximala kapacitet med den som kan fås ut ur husets frånluftflöde.
Flera på denna websida har påstått att en frånluftsvärmepump kan kyla ner frånluft till lägst - 15 C. Det bedömer jag vara sannolikt. När det är -15 ute går all återvunnen värme åt för att värma upp uteluften! Således finns ingen annan värme för tappvarmvatten och rumsuppvärmning än FFVPs elförbrukning, några hundra Watt, som kan betraktas som direktel. Husägaren har ingen nytta av att FLVP eventuellt kan kyla ner mer frånluft än den huset har och behöver. Det är heller ingen idé att öka luftomsättningen vid kallaste dygnet för då har man mer att uteluft att värma upp.
*