22 790 läst ·
39 svar
23k läst
39 svar
Elektrisk golvvärme under inkaklat badkar
Hänvisning: Svensk Standard SS4364000+R1 "Elinstallationer för lågspänning", avsnitt 753.514 "Dokumentation".
Speciellt skall du åberopa bilagan 753A "Information till användaren".
Denna standard åberopas i "Starkströmsföreskrifterna".
Dom flesta värmekabeltillverkare och -leverantörer vägrar godkänna reklamationer om värmekabel förlagts under fast installerad utrustning (inbyggnadsbadkar, golvmonterade WC, etc.
Lycka till!
Behörig elinstallatör sedan 40 år.
Speciellt skall du åberopa bilagan 753A "Information till användaren".
Denna standard åberopas i "Starkströmsföreskrifterna".
Dom flesta värmekabeltillverkare och -leverantörer vägrar godkänna reklamationer om värmekabel förlagts under fast installerad utrustning (inbyggnadsbadkar, golvmonterade WC, etc.
Lycka till!
Behörig elinstallatör sedan 40 år.
Du skall hur som helst fått ett megnings protokoll, oHm mätning och vem som har installerat golvvärmen.
När jag lägger golvvärme så testar jag såklart det med en isolationstestare och även med en Ampere mätare. Är så enkelt för mig och går fort och då vet jag med 100% säkerhet att det fungerar när jag lämnar anläggningen. Jag tar även bilder med mobilen på varje moment och sedan även på golvet.
På ritningen gör jag bara en mycket enkel skiss som sedan kan styrkas med bilderna.
Det skall desutom göras när du lägger det, när plattsättarn byggt fallen och vid driftsättning ifall garantin skall gälla.
I ditt fall så spelar det ingen roll iom att badkaret klarar dom restriktioner som finns. och är såklart bra att det torkar upp där under.
Kostnaden för golvet är försumbart i det här fallet. Och läggningen gick förmodligen fortare då ingen behövde tänka på vart gränsen skulle gå utan dom kastade bara ut golvet.
När jag lägger golvvärme så testar jag såklart det med en isolationstestare och även med en Ampere mätare. Är så enkelt för mig och går fort och då vet jag med 100% säkerhet att det fungerar när jag lämnar anläggningen. Jag tar även bilder med mobilen på varje moment och sedan även på golvet.
På ritningen gör jag bara en mycket enkel skiss som sedan kan styrkas med bilderna.
Det skall desutom göras när du lägger det, när plattsättarn byggt fallen och vid driftsättning ifall garantin skall gälla.
I ditt fall så spelar det ingen roll iom att badkaret klarar dom restriktioner som finns. och är såklart bra att det torkar upp där under.
Kostnaden för golvet är försumbart i det här fallet. Och läggningen gick förmodligen fortare då ingen behövde tänka på vart gränsen skulle gå utan dom kastade bara ut golvet.
De har gjort tydligen fel. Värmegolv behövs inte under ett badkar. Rent praktisk drabbars du inte på ett negativt sätt. Materialen under badkaret är lika mycket värmeledande som klinker på golvet. Slingorna blir knappast påverkade av detta extra värmemotstånd. Jag tycker du kan vara lugn. Men begär prisreducering för det fel firman har gjort.
Matstj skrev:De har gjort tydligen fel. Värmegolv behövs inte under ett badkar. Rent praktisk drabbars du inte på ett negativt sätt. Materialen under badkaret är lika mycket värmeledande som klinker på golvet. Slingorna blir knappast påverkade av detta extra värmemotstånd. Jag tycker du kan vara lugn. Men begär prisreducering för det fel firman har gjort.
Det här är ju en jäkla konstig inställning till saken.
Du menar att de har gjort fel. Kunden kommer inte att drabbas på något sätt men dom har gjort fel och ska justera slutpriset. Slutprisjusteringen borde ju rimligtvis bli +-0 kronor då eftersom kunden inte på något sätt drabbas av detta "fel"
Man kan ju bara gissa hur du hade resonerat om de inte lagt värmegolvet under badkaret och den lilla kvadratmetern värmeslinga som fanns kvar inte orkat värma upp rummet...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej. Tack! (det har varit en riktig pärs med badrummet, se https://www.byggahus.se/forum/badrum/256719-infor-slutbetalning-av-badrum-gnalla-pa-detaljer.html ...)
I vår offert så står det att det är IFÖ Badkar Caribia 15-1 RSK 731 04 02. Det är 150 cm långt.
I vår offert så står det att det är IFÖ Badkar Caribia 15-1 RSK 731 04 02. Det är 150 cm långt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden