Hej!

Vi har för ca ett år sedan flyttat in i ett 60-talshus med vattenburen värme och LVVP från 2008. LVVPn har några år på nacken och får kämpa ganska hårt när tempen går ner mot 0 och därunder. Bor i Skåne, så elen är lite extra dyr.

Vi har en braskamin för "mys-eldning" men jag har funderat på om det inte går att koppla på denna mot det vattenburna radiatorsystemet. Kaminen skulle då väl behöva bytas ut mot en vattenmantlad kamin.

Vad jag kan läsa mig till är dessa dock mest för "kontinuerlig" värme, även om jag på några ställen ser att det beskrivs som "kompletterande" men då är det kanske som komplement till t.ex. LVP som menas?

Någon som har haft liknande funderingar eller projekt som gått i lås? Tänker jag helt fel? Är det ens möjligt?

Mvh Calle

Det är inte bara att koppla in på det vattenburna systemet utan förmodligen behövs en acktank och lite styrning på det hela. Blir i slutändan ganska mycket pengar. Kan ju vara ide att hellre byta ut lvvp om den nu inte är så effektiv

• Gilla
chr85 och 1 till
  • Laddar…
Ah, kan bli dyrt då, och kanske väldigt ovärt. Vad tror du det skulle landa på med acktank och allt?

Just nu har jag en CTC EcoEl som värmepanna och CTC EcoAir som värmepump. Vad jag förstår så behöver jag byta båda enheterna om jag ska uppgradera, så då landar det ju på ca 150-160'000, vilket ju svider rätt hårt. Men nån gång i framtiden kommer det väl behövas ändå, hade bara helst skjutit upp kostnaden så länge som möjligt.

Vår väl bara äta förbrukningen när det är kallt helt enkelt.

Det är omöjligt att räkna hem den installation som krävs med ny kamin, ackumulatortank/ar och alla tillbehören inkl arbete.

• Gilla
chr85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.