57 560 läst ·
178 svar
58k läst
178 svar
Montör har monterat pumpen fel
I dag kom den underbara fakturan som känns aningen saltad också.
I avtalet så skrev jag under en fast kostnad för att de skulle komma hit och montera. Då ingick 1 tekniker i upp till 2 timmar. Nu skickade dem 2 stycken som kom hit. En som monterade och den andra va mest en underhuggare till honom. Totalt har dem varit här i max 1 timme. Ändå debiterar de 2 x 1350 kr för att han är med. Står ingenstans att dem måste skicka 2 "tekniker"
Blev ganska snabbt en bestridan på detta.
I avtalet så skrev jag under en fast kostnad för att de skulle komma hit och montera. Då ingick 1 tekniker i upp till 2 timmar. Nu skickade dem 2 stycken som kom hit. En som monterade och den andra va mest en underhuggare till honom. Totalt har dem varit här i max 1 timme. Ändå debiterar de 2 x 1350 kr för att han är med. Står ingenstans att dem måste skicka 2 "tekniker"
Redigerat:
1350 kr som timdebitering ??? Någon har fått för sig att ett nytt Clondyke har uppstått i Sverige och ska skära guld i alla lägen. Men som sägs fri prissättnig är det Bara att det inte blir så många rekomendationer för att använda det företaget mera från en del kunder. Priset var det något med 1 tim + framkörning, en del företag har börjat med något som kallas startavgift. Tänk om man kunde göra så, då behövde inte jag jobba mer än 20 tim vecka.för att överleva.
Ja det är hiskliga summor, som allt annat på fakturan. De kostnaderna får vi bita i det sura äpplet och ta. Men den extra timdebiteringen kommer inte accepteras. Då kan ju firman lika gärna ta in 3-4 stycken och debitera för det. Nä, det känns inte okej..J jonaserik skrev:1350 kr som timdebitering ??? Någon har fått för sig att ett nytt Clondyke har uppstått i Sverige och ska skära guld i alla lägen. Men som sägs fri prissättnig är det Bara att det inte blir så många rekomendationer för att använda det företaget mera från en del kunder. Priset var det något med 1 tim + framkörning, en del företag har börjat med något som kallas startavgift. Tänk om man kunde göra så, då behövde inte jag jobba mer än 20 tim vecka.för att överleva.
Konstigt att man som svensk hellre gör skiten själv, misslyckas, köper nytt material, gör skiten själv igen, klantar sig, behöver köpa maskiner, gör skiten rätt men inte snyggt och ÄNDÅ billigare än hantvÄrkare.H Haas84 skrev:I dag kom den underbara fakturan som känns aningen saltad också.
Be om en spec, vad var och en av snubbarna gjorde vid sista besöket.H Haas84 skrev:I dag kom den underbara fakturan som känns aningen saltad också.
Horribelt att debitera 2600 : - för
10 minuters jobb, som väl bestod i att lossa 4 skruvar något, vrida på motorn, skruva åt de lossade skruvarna. Vad mer utfördes förutom ömsesidigt beundrande att De lyckats?
Jag kan tycka att de ska dra av 2600 :- på ursprungliga fakturan för de inte hade intresse att fixa pumpmontaget korrekt från början. Som ren kompensation.
-De är ju nu de själva som sätter värdet på utförd prestation, vrida pump med 4 händer.
Redigerat:
Som jag förstår det är de inte när de va tillbaka igen som de har debiterat extratimmarna, utan att det var en extra kille här från första början. Står ingenstans att det ska komma 2 stycken, bara att det ingår 1 tekniker inkl 2 timmar.H Hybro skrev:Be om en spec, vad var och en av snubbarna gjorde vid sista besöket.
Horribelt att debitera 2600 : - för
10 minuters jobb, som väl bestod i att lossa 4 skruvar något, vrida på motorn, skruva åt de lossade skruvarna. Vad mer utfördes förutom ömsesidigt beundrande att De lyckats?
Jag kan tycka att de ska dra av 2600 :- på ursprungliga fakturan för de inte hade intresse att fixa pumpmontager från början.
De är ju de själva som sätter värdet på utförd prestation.
Som ren kompensation.
Dem har alltså debiterat totalt 4 timmar, men varit här i knappa timmen. 2 timmar ingår ju så det är ju inga konstigheter.
När de va här igen för att vrida pumpen rätt är ju inget extrajobb som jag bad om, utan det är ett backjobb som får stå för dem.
Jag ska be om spec på precis allt. Även pumpen vill jag ha underlag på. Även om det är en bra pump så känns 5800 exkl moms saftigt med tanke på vad dom kostar på många ställen.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...tm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison
https://bygglager.se/butik/vvs/pump...nspump/wilo-stratos-pico-25-1-4/?ref=prisjakt
Då är det inkl moms!
Redigerat:
Fast är det inte vad du har beställt?
2 timmar akutjobb? 2x1350?
2 timmar akutjobb? 2x1350?
Jag håller med @Kontoristen7 , du har ju beställt jobbet på en fredagskväll.
Och då är inte 2h á 1350:- oskäligt.
Men du kommer nog inte så långt med faktumet, då du själv ville ha hjälpen en fredagskväll.
Och då är inte 2h á 1350:- oskäligt.
5800:- ex moms för pumpen är däremot dyrt som du själv upptäckt.H Haas84 skrev:Det här var ett akutjobb då vi inte ville stå utan värme helt fram till mitten av veckan när den "vanliga" lokala hantverkaren kunde komma. Ska ju bli ganska så kallt nu till veckan. Så pumpen har vi inte valt alls, utan jag sa att ta bara det som finns på lager just nu. Så antar att det kanske va en onödigt dyr variant.
Men du kommer nog inte så långt med faktumet, då du själv ville ha hjälpen en fredagskväll.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Jag tolkar det som att TS fått en faktura på 2 gubbar * 2 timmar * 1350 kr
Om det behövdes 2 gubbar i 2 timmar så är det inget konstigt. Om det hade fungerat med en gubbe 2 timmar så känns det däremot inte ok att skicka två, särskilt inte utan att säga något.
Om det behövdes 2 gubbar i 2 timmar så är det inget konstigt. Om det hade fungerat med en gubbe 2 timmar så känns det däremot inte ok att skicka två, särskilt inte utan att säga något.
Startavgiften är 4990kr efter ROT-avdrag + 990kr extra för att köra fram hit. Så nog har jag betalt för att de ska komma en fredagskväll.Krilleman skrev:
4990kr är inkl 2 timmars arbete av en tekniker. 2x1350kr är för att de har skickat en till tekniker.
Om de vet på förhand att jobbet kräver 2 tekniker så ska det stå på avtalet?
Att det skulle behövas 2 för att byta en cirkulationspump är ju bara löjligt. Skulle jag vara TS skulle jag bestrida fakturan, halva beloppet är kanske rimligt. De kör ju bedrägeri med pumppriset också.Fairlane skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vattenfördelare pumpen
Ventilation -
Bergvärmepumpen jobbar men alla element i hela huset är iskalla?
Värmepumpar -
Problem med fjärrvärmeväxlare cirkulationspumpen slår av och på
Fjärrvärme & Gas -
Hej är någon som monterat duschvägg??
Badrum -
Borde man inte monterat elanslutningen till avloppspumpen ovan jord?
Vatten & Avlopp