boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Hej!
Termostaterna på mina radiatorer har börjat vittra sönder så att de är obrukbara. Jag tänkte byta dem till nya, och hade en Danfoss liggandes (hittar inte den just nu, oklart vilken modell), men den passade ej. Då undrar jag vad det är för typ av termostat jag behöver som passar? Ser ut så här för tillfället:
Tack!
Termostaterna på mina radiatorer har börjat vittra sönder så att de är obrukbara. Jag tänkte byta dem till nya, och hade en Danfoss liggandes (hittar inte den just nu, oklart vilken modell), men den passade ej. Då undrar jag vad det är för typ av termostat jag behöver som passar? Ser ut så här för tillfället:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Ser ut som mina men det är helt klart lättare att identifiera om man ser själva manöverdonet.
Jag gissar att dessa passar.
https://www.rinkabyror.se/varumarke/danfoss/artikel/danfoss-termostat-ra-v-2960/
https://www.rinkabyror.se/varumarke/danfoss/artikel/danfoss-termostat-ra-v-2960/
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Du ser ut att ha en ventil på returen som det går att justera in flödet på. Då kan du ha vanliga termostater som står ställda högt i i majoriteten av rummen.
Några av termostaterna kan man normalt använda i särskilt varma rum utan att det blir flödesproblem för värmepumpen. Resten av termostaterna bör stå på max för att inte hindra värmepumpens arbetssätt.
Redigerat:
För bästa driftekonomi av ett värmesystem så är det några steg som bör göras.
Steg 1: Injustering av radiatorkretsen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator, det ger "jämn" temperatur mellan bostadens olika rum.
Steg 2: Injustering av centrala reglersystemet så att "rätt" framledningstemperatur regleras fram oberoende utetemperaturen.
Steg 3: Montering och injustering av termostaterna på varje rediator, så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Termostaterna på radiatorerna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning, solinstrålning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Steg 1: Injustering av radiatorkretsen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator, det ger "jämn" temperatur mellan bostadens olika rum.
Steg 2: Injustering av centrala reglersystemet så att "rätt" framledningstemperatur regleras fram oberoende utetemperaturen.
Steg 3: Montering och injustering av termostaterna på varje rediator, så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Termostaterna på radiatorerna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning, solinstrålning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Klicka här för att svara
