Fick samtal att det var kallt i huset med fjärrvärme.
Åkte dit och konstaterade att cirkpumpen stod still. Öppnade lilla locket och fick igång den som tur va.
Brukar verkligen pumpen stanna under drift? Trodde det var mer att dom fastnade på sommaren om man stängde av den...
Pumpen det gäller
Ska jag köpa hem en ny och lägga på hyllan?
Åkte dit och konstaterade att cirkpumpen stod still. Öppnade lilla locket och fick igång den som tur va.
Brukar verkligen pumpen stanna under drift? Trodde det var mer att dom fastnade på sommaren om man stängde av den...
Pumpen det gäller
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag köpa hem en ny och lägga på hyllan?
Kanske är mycket skräp, smuts och avlagringar i värmevattnet som gör att cirkulationspumpen kör fast. Det är bra att smutsfilter som man rengör emellanåt. Cirkulationspumpen kan eventuellt gå att montera isär helt och rengöra inuti.
Ja systemet är ju minst 50år kanske 70...J Josth skrev:
Går det att köpa och koppla på smutsfilter?
Magnetfilter är något som är på frammarsch idag.
Kanske kan vara något för dig i kombination med vanligt standard silfilter.
Har du något filter idag i din hyresrättfastighet?
I en vanligt fjv-central sitter det silfilter för att skydda värmeväxlarna för igensättning.
Kanske kan vara något för dig i kombination med vanligt standard silfilter.
Har du något filter idag i din hyresrättfastighet?
I en vanligt fjv-central sitter det silfilter för att skydda värmeväxlarna för igensättning.
Jepp då ska du en filterboll som går att rensa utan att det sprutar vatten på alla håll + en segersäkringstång för att lossa en ring som sitter och håller filtret
https://www.lksystems.se/sv/produkt...entiler/filterball/lk-522-filterball-77786781
https://www.biltema.se/verktyg/hand...hVStek-53_dEg1UZKuxgYbTX2TjsiAx4aAqdvEALw_wcB
Det är en enkel pump du har där och behöver inte vara någon dyr sak och med 3 farter, finns även den på ovan. Tänk bara på att det finns 2 sorter byggmått 130 mm och 180 mm, den du har är 180 mm
https://www.lksystems.se/sv/produkt...entiler/filterball/lk-522-filterball-77786781
https://www.biltema.se/verktyg/hand...hVStek-53_dEg1UZKuxgYbTX2TjsiAx4aAqdvEALw_wcB
Det är en enkel pump du har där och behöver inte vara någon dyr sak och med 3 farter, finns även den på ovan. Tänk bara på att det finns 2 sorter byggmått 130 mm och 180 mm, den du har är 180 mm
Svar nej den är bara skit och sprutar vatten över dig vid rensning, såg du mina länkar något dyrare är den jag länkade till, men du ångrar dig inte när det blir dax för att rensa. Det med magnetitsfilter är inte fel. Magnetit bildas vid påfyllning av vatten ( syresatt ) och äter av elementen tills syret är borta. Det är magnetiskt och fastnar på en magnet i filtret. Bra när det gäller flerfamiljshus där reparationer utförs på värmen, med påfyllning vatten. Du kan söka på magnetitsfilter
Allmännyttan satte alltid avgasare på systemen, under tiden jag jobbade där i alla fall. Finns även med magnetitfilter.
Enligt deras erfarenhet sänks värmebehovet med 3% genom att installera avgasare på systemet.
Enligt deras erfarenhet sänks värmebehovet med 3% genom att installera avgasare på systemet.
Är pumpen gammal så kan det vara kondensatorn som är ”trött” några uF 350V kostar < än 100kr, så går pumpen i 50 år till.
Nu var det förvisso Krille jag frågade om vilket filter jag ska leta efter.J jonaserik skrev:Svar nej den är bara skit och sprutar vatten över dig vid rensning, såg du mina länkar något dyrare är den jag länkade till, men du ångrar dig inte när det blir dax för att rensa. Det med magnetitsfilter är inte fel. Magnetit bildas vid påfyllning av vatten ( syresatt ) och äter av elementen tills syret är borta. Det är magnetiskt och fastnar på en magnet i filtret. Bra när det gäller flerfamiljshus där reparationer utförs på värmen, med påfyllning vatten. Du kan söka på magnetitsfilter
Men dom är smidiga dom där du länkade till, är väl samma som brukar monteras med vp
Klicka här för att svara

