Jag skall bygga en verkstad med vattenburen golvvärme.
Jag skulle vilja kunna reglera temperaturen som följande
Min 5 grader
Max 25 grader
Där i mellan 3 grader varmare än ute temp.

Finns det någon sådan termostat?

Avsikten är att ha så lite värme som möjligt då verkstaden inte brukas men hålla den lite varmare än ute temperaturen för bättre inne klimat.
 
Då finns det nästan bara en sak att göra, sätta in en shunt i garaget som reglerar på uttempen. Då kan du mata garaget med vilken temp du vill. Sätt inte in en minishunt eller liknande från GV-företagen. Det ska vara en riktig shunt med shuntventil och cirkpump. Alla slingor öppna, inga termodon eller elektronik. Kostar skjortan och pajar med jämna mellanrum.
 
J jonaserik skrev:
Då finns det nästan bara en sak att göra, sätta in en shunt i garaget som reglerar på uttempen. Då kan du mata garaget med vilken temp du vill. Sätt inte in en minishunt eller liknande från GV-företagen. Det ska vara en riktig shunt med shuntventil och cirkpump. Alla slingor öppna, inga termodon eller elektronik. Kostar skjortan och pajar med jämna mellanrum.
Hur styr man shunten?
 
Golvvärme är ett väldigt trögt system.
Utetemperaturen kan variera 10-15⁰ på mindre än 12 timmar.

Så att styra så att rumstemperaturen är 3⁰ varmare än aktuell utetemperatur om utetemperaturen är över 2⁰ eller under 22⁰ är omöjligt att genomföra med golvvärme, det måste i så fall till stora aerotemper.

Man skulle kanske kunna använda utedygnsmedeltemperaturen till att sätta som rumsbörtemperatur.
 
P Petter Forsen skrev:
Hur styr man shunten?
Hur har du det nu med att reglera värmen i huset. En VP eller tankar ( eldning ) som styr ut, har du bara GV eller element med. När båda typer finns så ställs VP efter elementen och en ninshunt eller Pusch håller tempmen på plats för GV. Är det som ovan så är du hemma med att kunna reglera GV i garaget på ett bra sätt. Der finns om inte alltför enkla regleringar för att använda på GV. Och det är den bästa regleringen, så tänkt till var du skulla få plats med detta, redan från start nu. Behövs ett utrymme på ca 70 cm bredd 70 cm höjd och 30 cm djup. Tror det går att ordna på ett bra sätt nu vid nybygge. Inställning sker på reglercenralen med kurva, det som är sämst med GV är att det är så enormr trögt, så att åka jojo med temepen kan ta flera timmar att få till rätt värde om man går för djupt på sparlåga. Kom gärna tillbaka med dina frågot om du känner för det.och något är ett ?
 
P Petter Forsen skrev:
Hur styr man shunten?
Förslag Esbe CRC200
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.