Har planer på att bygga nytt hus och tänkt bygga mitt värmesystem med utgångspunkt från en ackumulatortank. För ett antal år sen så fanns det ett företag, Fueltech, som börja bygga och leverera något de kalla för intelligent tank. Tyvärr verkar det som de gick i konkurs och inte finns mer. Men är det något som ännu finns, eller var kan man hitta liksom nästa generations tankar? Finns det någon utveckling kring detta? Eller ska man köpa den typen av tank som följer med det värmesystem man väljer? Någon som har något tips på vart jag kan börja söka, svenska som utländska företag.

Vad ska du ha för värmepump och system?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska du ha för värmepump och system?
när jag byggde mitt förra hus 2008, så installera jag solvärme, tank, ftx system och värmepump, kopplad till golvvärme. Och har funderat på något liknande. Om man nu ska ha kamin, så funderar jag också på vatten mantlad sådan, solceller, värmepump mot golvvärme. Känns som lite borde ha hänt på snart 15 år ;)

Thattallguy Thattallguy skrev:
när jag byggde mitt förra hus 2008, så installera jag solvärme, tank, ftx system och värmepump, kopplad till golvvärme. Och har funderat på något liknande. Om man nu ska ha kamin, så funderar jag också på vatten mantlad sådan, solceller, värmepump mot golvvärme. Känns som lite borde ha hänt på snart 15 år ;)
Nja, inte direkt ang acc.tanken . Det är ju enkel fysik som gäller där.

Nja, inte direkt ang acc.tanken . Det är ju enkel fysik som gäller där.
vad är din åsikt, finns det något företag som är liksom bäst på tankar, eller bör man gå på märkestillhörigheten om man tex köper av nibe, ctc eller mitsubishi?

Skulle säga att det viktigaste är en rutinerad rörpulare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med, men hur hittar man en sådan nuförtiden? 🤔

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med, men hur hittar man en sådan nuförtiden? 🤔
Jag har fullt upp att ens förstå byggnormen gällande vatten och avlopp här, när jag skulle bygga min första innervägg så fråga jag efter måttet på säkertvattenskåpet och jag fick frågan att vilket skåp? Här har man kopplingarna uppe i taket, det finns inget vattenskåp, så bara att lära sig skillnaden mellan Sverige och Finland har varit ett helt äventyr i sig självt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Bygg som i svärje så blir det bättre och säkrare

• Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Bygg som i svärje så blir det bättre och säkrare
Det är verkligen en skillnad vill jag lova, på riktigt offtopic här, när jag tog fram mina hole-in-one så fatta de inte vad det var, utan man mäter ut vartenda dosa här och tar för hand. Så jo, det finns nog en del att lära, men här finns också reglar av en form av plyfta, alltid spikraka, så det borde man ju kanske ta till Sverige? Vet inte hur mycket tid man lagt på att sortera reglar när man bodde och jobba i Sverige.

Limträ regel, finns säkert här också men antagligen dyrt!

Tillbaka till din fråga. Jag har själv egen lösning med acctank i mitt ena hus med solfångare, värmepump och skall in med ngn form av ved-vatten värme mot den såsmåningom. Nu har jag en klassisk tank med extern styrning etc, men skulle jag byta och bygga nytt och ville ha mkt värme källor och förbrukare hade jag nog köpt en ctc ecozenith 500l tank. Den har styrning för det mesta du kan tänka dig, sektionerad tank, mkt anslutningar mm.
Tyvärr är de dyra.
https://ctc.se/produkter/inomhusmoduler/ctc-ecozenith-i555-pro

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B
Thattallguy Thattallguy skrev:
Det su ska ha är en som du värmer med olika saker, sen ska du ha värmekretsar ut från den, som du styr, det är i styrningen det ligger, inte i tanken.

sen är det skillnad på att köra ack till en värmepump jämfört med ved..

• Gilla
Thattallguy
  • Laddar…
G guggen skrev:

Tillbaka till din fråga. Jag har själv egen lösning med acctank i mitt ena hus med solfångare, värmepump och skall in med ngn form av ved-vatten värme mot den såsmåningom. Nu har jag en klassisk tank med extern styrning etc, men skulle jag byta och bygga nytt och ville ha mkt värme källor och förbrukare hade jag nog köpt en ctc ecozenith 500l tank. Den har styrning för det mesta du kan tänka dig, sektionerad tank, mkt anslutningar mm.
Tyvärr är de dyra.
[länk]
verkar superintressant, det här ska jag kolla närmare på. tack för tipset.

Det som avgör vilken tank du ska ha, är vad dina tankar är för framtidens värmning, Tex VVP/Solceller/Solfångare/Vedpanna eller annat. Det gäller att ligga i framkant med tänkande, annars blir det fel och mycket extrajobb med att bygga om eller kommplitera. Huset har ett värmebehov och det ska ha värme som produceras av något

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:

Tyvärr är de dyra.
[länk]
Att ta över 80.000 för en iofs avancerad acktank känns vansinnigt…

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.