4 593 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Funderar på att byta ut termostaten hemma till en digital
Hej funderar på att byta ut termostaten vi har hemma till en digital lösning har hittad flera olika alternativ som har fjärrstyrning via app. Då huset eldas med pellets så skulle detta kunna minska förbrukningen av pellets de dagar man är borta. Nere vid pelletspannan sitter en ThermOmatic CBJ http://www.termoventiler.com/sv/vara-produkter/arkiv/Thermomatic-CBJ. Som styrs via en ThermOmatic RS Rumsgivare. Det är 2 kablar som är kopplat till Rumsgivaren.
Min Fråga är då ifall man ska byta ut den funkar det bara att montera ner och sen sätta ditt en ny? Eller måste man ta hänsyn till hur potentiometern på Rumsgivaren är inställd.
Min Fråga är då ifall man ska byta ut den funkar det bara att montera ner och sen sätta ditt en ny? Eller måste man ta hänsyn till hur potentiometern på Rumsgivaren är inställd.
Du har en Thermomatic CJB shuntstyrning med innegivare. Med öppna ventiler på elementen så är det en komplett värmeanläggning. Ska du ha hipsterlösning via "app" så blir det att plocka ned allt och köpa något dyrt nytt system som medger fjärrstyrning. Rumsgivaren hör till thermomaticsystemet som du kan få 200-300 för på Blocket.
Okej tänkt ifall man kunde koppla kablarna från rumsgivaren direkt in i en annan rumsgivaren men antar att det inte skulle funka. Men har sätt videor när de bara byt genom att koppla bort kablarna och sätta in de i nya moderna givare. Men det kanske är andra typer av givare som man kan göra så med. Tänkte dennaG Granström2 skrev:Du har en Thermomatic CJB shuntstyrning med innegivare. Med öppna ventiler på elementen så är det en komplett värmeanläggning. Ska du ha hipsterlösning via "app" så blir det att plocka ned allt och köpa något dyrt nytt system som medger fjärrstyrning. Rumsgivaren hör till thermomaticsystemet som du kan få 200-300 för på Blocket.
Hittade ingen lösning men enligt ett svar till denna https://pellets.info/viewtopic.php?p=173229&hilit=Thermomatic#p173229 så ska en google nest funka. Dock vet jag ej hur man skulle göra då nuvarande termostat endast fungerar som en potentiometer för reglering av temperatur.T TheodorD skrev:
Klicka här för att svara