1 928 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Intelligent ackumulatortank
Själv kan jag ju tycka att man ska ha en stendum tank med ett antal dykrör, kanske ett par slingor/vvb. Intelligensen lägger man i ett annat system.
Solvärme tror jag man ska skippa, bättre ekonomi med solceller. Men man kan inte börja med tanken, man måste börja med uppvärmningen. Med värmepump finns ingen anledning att ha speciellt stor eller avancerad tank ska man kombinera vattenburen kamin med vp så får man tänka till lite.
En 500 liters på returen innan värmepump t.ex, med en shunt som kan bypassa tanken/ reglera ner framtempen ifall man värmt upp tanken med braskaminen.
Ska man krångla till det lite så man kan göra varmvatten med både braskaminen och vp, så handlar det mer om att installatören är duktig.
Sen är det väl lite tveksam lönsamhet i att göra ett alltför avancerat system. Installationskostnaden och materialen blir dyra, i förhållande till vad man faktiskt sparar jämfört med en traditionell installation av värmepump. Men det kanske inte är ekonomi som är drivande?
Solvärme tror jag man ska skippa, bättre ekonomi med solceller. Men man kan inte börja med tanken, man måste börja med uppvärmningen. Med värmepump finns ingen anledning att ha speciellt stor eller avancerad tank ska man kombinera vattenburen kamin med vp så får man tänka till lite.
En 500 liters på returen innan värmepump t.ex, med en shunt som kan bypassa tanken/ reglera ner framtempen ifall man värmt upp tanken med braskaminen.
Ska man krångla till det lite så man kan göra varmvatten med både braskaminen och vp, så handlar det mer om att installatören är duktig.
Sen är det väl lite tveksam lönsamhet i att göra ett alltför avancerat system. Installationskostnaden och materialen blir dyra, i förhållande till vad man faktiskt sparar jämfört med en traditionell installation av värmepump. Men det kanske inte är ekonomi som är drivande?
Med det som TS verkar vilja ha, många sätt att värma på. Så går det att utföra, men tål att tänkas till först.
Det är inte så knepigt att få till det, men det drar med sig lite kostnader extra med material och styrningar.
Det är inte så knepigt att få till det, men det drar med sig lite kostnader extra med material och styrningar.
Precis, därför köper man ett enkelt system som redan är avsett för att koppla in vad som helst, annars blir det hur dyrt som helst. En i550 pro kostar lite mer än en standard innerdel, enkelt val om man vill ha många värmekällor. Dock förutsätter det såklart att man kör en ctc vp. I annat fall får man se om konkurrenter har liknande eller köra barebone och betala mycket för extern styrning och röris. Gör man det själv är det såklart en annan historia.B BSOD skrev:Själv kan jag ju tycka att man ska ha en stendum tank med ett antal dykrör, kanske ett par slingor/vvb. Intelligensen lägger man i ett annat system.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Tanken har säkerligen ypperlig funktionalitet och kvalitet, bara det att jag funderade skarpt på ett komplett Effecta Lambda-paket för snart 10 år sedan som då låg på runt 70-80.000? I jämförelse så blir det svårt att förstå prislappen, men nu låg billigaste Lambdapaketet på 115’ så visst har inflationen satt spår.G guggen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden