Har haft sotningsväsendet på besök som gjort några nedslag på saker som behöver åtgärdas. Hade en firma här som föreslog att kassetten/insatsen till spisen också kunde vara bra att byta. Med hänvisning till både miljö, effektivitet och ekonomi i löpande användning.

Vi har nu en Roslagsspis (bilder). Hur ska vi tänka? Borde vi byta insats/kasset också? Får vi pang för pengarna med något nyare eller kan vi lika gärna behålla det vi har?

Ska säga att vi inte har eldat i den och provkört.

Tacksam för lite vägledning.

• Gammal, smutsig gjutjärnskamin inbyggd i en murad spis med text "ROSLAGSSPIS", tegelgolv framför, vitt karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal, smutsig kaminlucka med spindelväv och askrester på tegelgolv. Spegelreflektion syns genom glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket kommer ni att elda, någon enstaka kbm/år ger minimal om ni inte gör större ingrepp i eldstaden.
Den står för långt in, min åsikt, och försämrar luftflödet runt kamin.
Är den inte sönderbränd, är väl gjutjärn, så kanske det skulle räcka med att flytta ut den 10 cm och bredda lita. Men även det är ju lite arbete med rökröret.
Men enbart lite rengöring och spissvärta, rengöra glas, så kan den bli fin och ge värme.

Ska du elda för värme eller bara för mys?
Om avsikten är att värma rummet/kåken för att avlasta l/l pumpen eller när den inte räcker till skulle jag fundera på att byta eldstad om man kan hitta en ersättare som får plats. Det är dyrt att köpa kamin numera och leveranstiderna brukar vara långa så det kan vara värt att bättra och underhålla den befintliga.

Om jag hade en Roslagspis utan isolerat förbränningsrum skulle jag börja med att köpa en skiva vermeculit och klä eldstaden invändigt, det kommer att leda till renare förbränning och mindre ved åtgång med ca en timmes jobb och ca 900kr för en skiva eldfast mtrl. Skivan kan bearbetas med vanliga handverktyg, jag rekomenderar fogsvans och morakniv.

A AndersS skrev:
Hur mycket kommer ni att elda, någon enstaka kbm/år ger minimal om ni inte gör större ingrepp i eldstaden.
Den står för långt in, min åsikt, och försämrar luftflödet runt kamin.
Är den inte sönderbränd, är väl gjutjärn, så kanske det skulle räcka med att flytta ut den 10 cm och bredda lita. Men även det är ju lite arbete med rökröret.
Men enbart lite rengöring och spissvärta, rengöra glas, så kan den bli fin och ge värme.
Tack! Ja vi tänker oss att vi ska elda för att avlasta pump och för värme. Det kommer att bli en del ingrepp i rör och eldstad för att det ska bli brandsäkert. Så jag förstår det på er som att ni lutar åt att byta kasset 😊

F fribygg skrev:
Ska du elda för värme eller bara för mys?
Om avsikten är att värma rummet/kåken för att avlasta l/l pumpen eller när den inte räcker till skulle jag fundera på att byta eldstad om man kan hitta en ersättare som får plats. Det är dyrt att köpa kamin numera och leveranstiderna brukar vara långa så det kan vara värt att bättra och underhålla den befintliga.

Om jag hade en Roslagspis utan isolerat förbränningsrum skulle jag börja med att köpa en skiva vermeculit och klä eldstaden invändigt, det kommer att leda till renare förbränning och mindre ved åtgång med ca en timmes jobb och ca 900kr för en skiva eldfast mtrl. Skivan kan bearbetas med vanliga handverktyg, jag rekomenderar fogsvans och morakniv.
Tack! Ja vi tänker oss att vi ska elda för att avlasta pump och för värme. Det kommer att bli en del ingrepp i rör och eldstad för att det ska bli brandsäkert. Så jag förstår det på er som att ni lutar åt att byta kasset 😊

J Jo.el skrev:
Tänkt på att priset på ved måste vara rätt samtidigt som elpriset måste vara ca >4-5kr för att det ska löna sig att stödelda för att spara pengar. Jag skulle myselda och lägga ner så lite pengar som möjligt på insatsen.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Om du ska elda för värme och avlasta pumpen och ändå måste härja med rören på grund av nedslag på exv. rökgången så hade jag bytt insats till en där du har bättre cirkulation runt. Kanske får du in en större (verkar finnas en hel del utrymme framåt). Om det blir för dyrt eller om leveranstiderna är ohemult långa hade jag behållit den du har, men flyttat fram den något.

Tillägg: tänk på vad @Jonatan79 skriver också. Du ska i princip ha väldigt billig, helst gratis, ved för att det ska vara lönsamt.

Om det ändå måste göras så stora ingrepp är det nog läge att titta på vad det kostar med ett byte, då vet ni vad ni ska jämföra med om ni ska kunna göra en besparing. En ny insats kostar väl runt 20 000-30 000.
Vad är det för värmepump ni har och övrig värme/ventilation? Även planlösning påverkar.
Har ni räknat på hur mycket ved som ni kommer att elda? Behöver ni köpa veden?
Du frågar om det är värt att byta och då behöver du ge mera detaljer, såvida nuvarande kamin är sönderbränd och det verkar den inte vara utifrån de argument firman använt. Min gissning är att ni inte tjänar i byteskostnad om den gamla är ok att använda, mera än estetiskt att ni kan få lite större glasytor.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.