Någon som har erfarenhet av fläktkoventorer för värme?
Jag har en inredd källare ca 1,5m under mark på ca 40m2 och 2,5m takhöjd som tidigare värmts upp med en LLVP som är uttjänt. Källaren består av tre rum samt ett litet rum bakom trappan där även vårt FTX-aggregat sitter. De två övre rummen i bild är öppna mellan varandra, men mittenrummet och det nedre med LVVP har dörr som jag gärna vill hålla stängd. LVVP är en Bosch Compress 9kW som idag är kopplad till golvvärmeslingor i mina två andra våningsplan som är på ca 145m2. Jag funderar nu på att sätta en fläktkonvektor i källaren kopplad till LVVP'n. Helst skulle jag ha en golvstående konvektor likt element istället för uppe på vägg som med en LLVP. Är det några nackdelar med det och var skulle ni placera den? Idag behöver källaren inte hålla mer än runt 10 grader eftersom det bara används som förråd, men det hade varit bra om man kunde få upp den till 22 grader när man har gäster samt även att barnen säkert flyttar ner till mittenrummet om några år. Därför är också låg ljudnivå/placering viktigt. Hur hade ni gjort och hur hade ni styrt den? Bör man i första hand sikta på flödesstyrning och i andra hand fläkthastighet? Om jag har lokal styrning av den så den öppnar/stänger ventil för flödet, påverkar det då värmen i de andra våningsplanen? Den skulle i sådana fall bli inkopplad direkt vid matning/retur till LVVPn.
Tips på fabrikat och effekt?
Jag har en inredd källare ca 1,5m under mark på ca 40m2 och 2,5m takhöjd som tidigare värmts upp med en LLVP som är uttjänt. Källaren består av tre rum samt ett litet rum bakom trappan där även vårt FTX-aggregat sitter. De två övre rummen i bild är öppna mellan varandra, men mittenrummet och det nedre med LVVP har dörr som jag gärna vill hålla stängd. LVVP är en Bosch Compress 9kW som idag är kopplad till golvvärmeslingor i mina två andra våningsplan som är på ca 145m2. Jag funderar nu på att sätta en fläktkonvektor i källaren kopplad till LVVP'n. Helst skulle jag ha en golvstående konvektor likt element istället för uppe på vägg som med en LLVP. Är det några nackdelar med det och var skulle ni placera den? Idag behöver källaren inte hålla mer än runt 10 grader eftersom det bara används som förråd, men det hade varit bra om man kunde få upp den till 22 grader när man har gäster samt även att barnen säkert flyttar ner till mittenrummet om några år. Därför är också låg ljudnivå/placering viktigt. Hur hade ni gjort och hur hade ni styrt den? Bör man i första hand sikta på flödesstyrning och i andra hand fläkthastighet? Om jag har lokal styrning av den så den öppnar/stänger ventil för flödet, påverkar det då värmen i de andra våningsplanen? Den skulle i sådana fall bli inkopplad direkt vid matning/retur till LVVPn.
Tips på fabrikat och effekt?
Varför inte installera vattenradiatorer i källaren när du ändå håller på? Prismässigt behöver det inte bli så mkt dyrare än en fläktkonvektor. Dessutom är vattenburna fläktkonvektorer rätt så bullriga vad jag har förstått.
Vad jag förstått skulle de bli väldigt stora och ungefär lika dyra som en fläktkonvektor. Jag har inga radiatorer idag utan framledningen ligger på ca 35-40 grader vid DUT 20 (om jag minns rätt). Fläktkonvektorer "ska ju fungera bättre vid lågtemp-system", har jag fått till mig.
Det fungerar med långa vanliga vägghängda radiatorer under fönsterna som man "överdimensionerar" ihop med framledningstemperaturen för golvvärmeslingor.
Genom att överdimensionera radiatorerna så slipper man fläktar.
Tex via följande sida kan man beräkna viken storlek på radiatorerna som behövs vid vad framledningstemperatur,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...r/horisontella-panelradiatorer/thermopanel-v4
Tex via följande sida kan man beräkna viken storlek på radiatorerna som behövs vid vad framledningstemperatur,
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...r/horisontella-panelradiatorer/thermopanel-v4
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Demmpa skrev:
Tänker jag fel om jag tar 70W * 40m2 i effektbehov? Idag är det iof ett elelement i varje rum på 3000W/st, vet dock inte alls om det behövs eller inte.Demmpa skrev:
Det fungerar med långa vanliga vägghängda radiatorer under fönsterna som man "överdimensionerar" ihop med framledningstemperaturen för golvvärmeslingor.
[länk]
Existerande men urkopplade LLVP är på 2,8 kW, jag tror därför att jag bör sikta på 3x ~1000 W, ett för varje rum, alternativt att mittersta rummet får ett med lite högre effekt eftersom det är större.4 4väggarochtak skrev:
Men det framgår inte hos ex. Purmo vilken effekt jag får av vanliga vattenburna radiatorer när framledningstempen är så låg som 35 grader. Hur ska man tänka här?
Finns det någon tumregel som säger vad som är billigast per W? Sparar man pengar på att köpa ett tjockt och stort framför flera mindre? Finns det någon nackdel med att större såsom att de drar ner returtempen "för mycket"? Flera mindre tänker jag blir kanske en mer avvägd läsning?
En fläktkonvektor på ca 3 kW kostar ca 7000:-, efter en snabbtitt så verkar en 1,0 kW vattenburen radiator ligga på liknande pengar. Eller tänker jag fel?
Energiåtgången för en radiator på 3000W är samma som för tre på 1000W.4 4väggarochtak skrev:
Det är lättare att få jämn temperatur med flera små radiatorer än ett stort.
Anses någon fläktkonvektortillverkare vara bättre än någon annan, ex Frico, Eveco eller Aermec? Det verkar dock som att iaf Eveco med Carisma-modellen köper dem från Italien och "brandar" om dem.
Kan någon svara på hur min LVVP reagerar som idag enbart värmer två våningsplan med golvvärme, nu också ska skicka ut varmt vatten även till vattenburna radiatorer (eller fläktkonvektor)? Bör jag ha en elektrisk ventil där slingan med radiatorer/konvektor blir påkopplad? Är det några ändringar som ska göras i LVVP-inställningarna? Har en Bosch Compress 7000, någon som vet om den kan skicka ut den typen av signal?
Jag vill gärna hålla det så enkelt som möjligt och vill ha stora lågtemp radiatorer/konvektor istället för att höja framledningen och shunta för golvvärmen. Tanken är att det nu för några år framöver bara ska hålla hyfsad värme av hänsyn till hus och att inkommande vatten kommer där. Om 5-6 år vill säkert barnen flytta ner till källaren, den är inredd idag.
Jag vill gärna hålla det så enkelt som möjligt och vill ha stora lågtemp radiatorer/konvektor istället för att höja framledningen och shunta för golvvärmen. Tanken är att det nu för några år framöver bara ska hålla hyfsad värme av hänsyn till hus och att inkommande vatten kommer där. Om 5-6 år vill säkert barnen flytta ner till källaren, den är inredd idag.
Hade jag köpt min Eveco fläktkonvektor idag hade jag starkt övervägt att köpa den direkt från Italien. Ser ut att vara bra mycket billigare trots frakt och numera dyr EUR. Nackdelen är att om man skulle få problem att det blir mer jobb och troligtvis en högre kostnad för garantiärende. Har dock inte räknat på exakt break-even sett till exakt prisskillnad (hur mycket/lite buffert man får via köp direkt från Italien).4 4väggarochtak skrev:
Med det sagt så kan jag tyvärr inte ge någon feedback på kvalité då de nyligen installerades och kommer tas i drift, förhoppningsvis, inom kort. Men känns gedigna sett till byggkvalité iaf.
Tack för input, jag kollade på det i våras men det var ingen som ville skicka den till Sverige.Walle85 skrev:
Hade jag köpt min Eveco fläktkonvektor idag hade jag starkt övervägt att köpa den direkt från Italien. Ser ut att vara bra mycket billigare trots frakt och numera dyr EUR. Nackdelen är att om man skulle få problem att det blir mer jobb och troligtvis en högre kostnad för garantiärende. Har dock inte räknat på exakt break-even sett till exakt prisskillnad (hur mycket/lite buffert man får via köp direkt från Italien).
Med det sagt så kan jag tyvärr inte ge någon feedback på kvalité då de nyligen installerades och kommer tas i drift, förhoppningsvis, inom kort. Men känns gedigna sett till byggkvalité iaf.
Är du nöjd med den annars, kopplade du in den själv? Enkelt? Något val/tillval du skulle gjort annorlunda i efterhand? Hur är det med ljudnivån, vilket nivå kör du fläkten på?
Kopplat in allt själv, lärde mig löda kopparrör och dra spirorör, men verkar bli bra 😊
Blev en del vändor till byggvaruhuset samt några ordrar online i olika omgångar när man kommer på vad man missat 😂
Har installerat min på kallvinden så har isolerat kopparrör samt hela enheten med armaflex/armacell. Har som tidigare nämnt inte slagit igång den ännu eftersom jag måste koppla in el och brine nere i pannrummet först.
Kan tillägga att jag skippade Evecos egna justerventiler samt styrenhet (panel) och köpte istället motorstyrda kulventiler som jag tänker styra med en Shelly puck och framöver koppla in en arduino eller liknande för att kunna styra varvtalet på fläkten via 10V. Men till en början kanske det blir manuellt.
Detta har jag kommit fram till är mer kostnadseffektivt samt att det enklare kan integreras med det smarta hemmet, om man känner för det.
Blev en del vändor till byggvaruhuset samt några ordrar online i olika omgångar när man kommer på vad man missat 😂
Har installerat min på kallvinden så har isolerat kopparrör samt hela enheten med armaflex/armacell. Har som tidigare nämnt inte slagit igång den ännu eftersom jag måste koppla in el och brine nere i pannrummet först.
Kan tillägga att jag skippade Evecos egna justerventiler samt styrenhet (panel) och köpte istället motorstyrda kulventiler som jag tänker styra med en Shelly puck och framöver koppla in en arduino eller liknande för att kunna styra varvtalet på fläkten via 10V. Men till en början kanske det blir manuellt.
Detta har jag kommit fram till är mer kostnadseffektivt samt att det enklare kan integreras med det smarta hemmet, om man känner för det.
Har inte hittat mer info än detta kring att beställa från Italien. Men verkar ju ha gått bra hyfsat nyligen .4 4väggarochtak skrev:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77142.15
Dessa kulventiler med tillhörande motor (se tillbehör).4 4väggarochtak skrev:
https://www.styrahem.se/p/751/kulventil-12-dn15
Ja, dessa är endast på/av, så många olika puckar som kan styra dem.
Den konvektorn jag köpte har EC motor och kan då styras via 0-10V, ingen styrenhet ingick i den modellen jag köpte mer än två trådar att koppla mot.