8 236 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Planradiatorer eller sektionsradiatorer
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Detta är ju egentligen två frågor. Dels att dimensionera hur stor effekt som behövs i varje rum, dels vilken stil man vill ha på radiatorn. Det finns panelradiatorer som ger ungefär lika stor effekt som en sektionsradiator per meter radiator.
I fallet att det är ett hus från -95 så skulle jag absolut välja panelradiator, framförallt med tanke på kostnaden, sektionsradiatorn är 2 - 3 ggr dyrare än en panelradiator..
I fallet att det är ett hus från -95 så skulle jag absolut välja panelradiator, framförallt med tanke på kostnaden, sektionsradiatorn är 2 - 3 ggr dyrare än en panelradiator..
Om det satt tex 2x500w elradiatorer i vardagsrummet så satte jag ca motsvarande storlek på radiatorer som kan avge den värmen vid så lång framledning som möjligt för att få ett effektivt system med värmepump. Detta får bli en estetisk vs effektiv avvägning beroende på hur mycket fönster och plats man har i ett rum.B Baoa skrev:Tack för inspel @guggen
Hur gjorde du anpassningen på effekten till 40 grader?
Är det bara modellen du tycker är finare eller upplevde du t ex att du kunde välja nättare element med sektionsradiatorer? Blir ju rejäla element jmf med de elradiatorer som sitter där…
Och hur upplevde du prisskillnaden?
Lenhovda har datablad på samtliga modeller och storlekar vad de ger vid hög/låg temperatur system.
Lenhovda har också en tätare variant av radiatorer (med fler sektioner) som ger ngt mer effekt, jag valde att använda dessa. De heter Rex (grundaste) och nisch-d (dubbelt djup). Jag körde rex i bottenvåningen pga av att fönsterbrädorna inte var tillräckligt djupa där för de fetare och att jag ville ha ut radiatorerna ngt för att gå med rör bakom dem. På övervåningen har jag färre men de fetare radiatorerna då det passar bättre där.
Jag var dock förvånad hur bra dessa sektionsradiatorer fungerar, systemet har mkt låg framledning.
Det fina med deras sektionsradiatorer är att de är nätta, tex modellen rex är mkt grund, finns olika höjder och du kan beställa exakt antal sektioner för att få den bredd du vill ha.
Jag hamnade på 4-5 tusen per radiator i snitt. Men sen tillkommer ventil, kopplingar mm för kanske 1 tusen per radiator samt installation etc oavsett om du väljer panel eller sektion.
För mig är merkostnaden liten i sammanhanget, dessa grejer skall sitta en livstid.
Redigerat:
Försök rengöra en panelradiator med konvektionsplåtH hempularen skrev:Jag tror att främsta skälet mot sektionsradiator är priset. En sektionsradiator kostar ca 3ggr mer än motsvarande panel radiator. Panelradiatorer tillverkas i några olika klasser. Dels som enkelpanel, dubbelpanera, och dubbelpanera med konvektionsplåtar, då finns där veckad blöt mellan panelerna. Jag tror att dubbelpanera med konvektionsplåtar har ungefär samma effekt (förmåga att avge värme ) som sektionsradiator. Sedan finns det även tripple osv.
sektionsradiator ör även sämre ur städsynpunkt. Mer ytor dör damm kan lägga sig, tidsödande att damma av.
Faktum är att sektions radiatorer är betydligt bättre ur städ/hygien synpunkt.
Skillnaden är dock att smutsen syns, så Wife faktorn kan nog vara högre på panelradiatorn..
En kompletterande fråga: Blir det mer rör på sektionsradiatorer? Vi ersätter direktverkande el och ska utnyttja kattvindar. Men på gavelväggarna där elementen hamnar blir rören synliga. Panelradiatorer verkar kunna kopplas nertill på båda sidor? Är det så så slipper man ju rör som går upp till termostaten… Någon som vet?
Alla kopplas normalt uppe och nere. Man monterar ett radiatorkoppel oavsett panel eller sektion. Men på panel kan det ibland döljas bakom radiatorn så det ser ut som att det bara är anslutet i botten.B Baoa skrev:En kompletterande fråga: Blir det mer rör på sektionsradiatorer? Vi ersätter direktverkande el och ska utnyttja kattvindar. Men på gavelväggarna där elementen hamnar blir rören synliga. Panelradiatorer verkar kunna kopplas nertill på båda sidor? Är det så så slipper man ju rör som går upp till termostaten… Någon som vet?
Tilloppet på en radiator, oberoende om det är sektionsradiator eller panelradiator, ska alltid vara i toppen på radiatorn.
Termostatventilen bör sitta nära toppen på radiatorn.
Det är samma rördragning oberoende vilken radiatortyp det är.
Skillnaden i rördragning är om man väljer enrörssystem, tvårörsystem eller "trerörssystem"/Tichelmannsystem.
"Trerörssystem" är en kombination av de andra två systemen.
Termostatventilen bör sitta nära toppen på radiatorn.
Det är samma rördragning oberoende vilken radiatortyp det är.
Skillnaden i rördragning är om man väljer enrörssystem, tvårörsystem eller "trerörssystem"/Tichelmannsystem.
"Trerörssystem" är en kombination av de andra två systemen.
Det går inte att förespråka någonting utan att gå igenom de olika alternativen i detalj och värdera egenskaperna mot sina preferenser.
Purmo Thermopanel V4 som jag har valt har integrerat koppel. Anslutningarna är i botten eller nederkant av sidan (valbart) och sedan leds röret för tillopp dolt inne i radiatorn till toppen. Den lösningen passar väldigt bra för mina förutsättningar men troligen inte för alla.
Purmo Thermopanel V4 som jag har valt har integrerat koppel. Anslutningarna är i botten eller nederkant av sidan (valbart) och sedan leds röret för tillopp dolt inne i radiatorn till toppen. Den lösningen passar väldigt bra för mina förutsättningar men troligen inte för alla.
Är det en panelradiator @TommyCT TommyC skrev:Det går inte att förespråka någonting utan att gå igenom de olika alternativen i detalj och värdera egenskaperna mot sina preferenser.
Ja, det är en panelradiator som finns i många varianter från enkelpanel utan konvektorplåt och hela vägen upp till trippelpanel med tre konvektorplåtar.
Edit: https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/campaigns/thermopanel-v4
Edit: https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/campaigns/thermopanel-v4
Klicka här för att svara