742 läst ·
4 svar
742 läst
4 svar
Luft vatten värmepump
Jag har för avsikt att inom snar framtid installera luft vatten värmepump.
Min tanke är att hänga utedelen på konsoller. Detta eftersom marken sjunker något lite vart år pga gammal sjöbotten
Grunden på mitt hus består av "stenhård betong" (inte hålsten etc) Huset är pålat.
Betonggrunden att fästa konsolerna på är ca 90 cm, från marken till träväggen. Det gör inget att utedelens överdel skymmer träväggen lite grand.
Går det att hänga utedelen pga tyngden?
Hur ser i så fall konsolerna ut.
Min tanke är att hänga utedelen på konsoller. Detta eftersom marken sjunker något lite vart år pga gammal sjöbotten
Grunden på mitt hus består av "stenhård betong" (inte hålsten etc) Huset är pålat.
Betonggrunden att fästa konsolerna på är ca 90 cm, från marken till träväggen. Det gör inget att utedelens överdel skymmer träväggen lite grand.
Går det att hänga utedelen pga tyngden?
Hur ser i så fall konsolerna ut.
Vissa lvvp ansluts ju med slang med vatten i kretsen mellan inne o utedel. Väljer man en sådan modell borde man kunna ställa den på trädgårdsplattor på grusbädd, och när/om marken sätter sig så kan man lyfta lite på den och skotta in någon spade med grus och justera trädgårdsplattorna om det skulle behövas.
Effekten på pumpen har stor inverkan på tyngden. Kommer man upp I lite högre effekt så är det ju 150kg eller liknande vikt. Det hänger man inte gärna på en konsol. Hur stor effekt behövs?
Dessutom brukar det krävas ett visst fritt utrymme runt pumpen, det blir en stor belastning på väggen med större modeller.
Vibrationer kan föras vidare in i huset. Det är bra att ställa den på marken av flera anledningar.
Effekten på pumpen har stor inverkan på tyngden. Kommer man upp I lite högre effekt så är det ju 150kg eller liknande vikt. Det hänger man inte gärna på en konsol. Hur stor effekt behövs?
Dessutom brukar det krävas ett visst fritt utrymme runt pumpen, det blir en stor belastning på väggen med större modeller.
Vibrationer kan föras vidare in i huset. Det är bra att ställa den på marken av flera anledningar.
Huset är på 150 kvadratmeter i två planB BSOD skrev:Vissa lvvp ansluts ju med slang med vatten i kretsen mellan inne o utedel. Väljer man en sådan modell borde man kunna ställa den på trädgårdsplattor på grusbädd, och när/om marken sätter sig så kan man lyfta lite på den och skotta in någon spade med grus och justera trädgårdsplattorna om det skulle behövas.
De här konsolerna står det ska klara 150 kg: https://www.climaco.se/upphangning/vaggkonsoler/varmgalvaniserad-vaggkonsol-580mm/ Men för mig känns det ändå lite osäkert och det måste ju vara en väldigt stabil vägg. En LVVP för 150 kvm hus går att hitta modeller som väger runt 120 kg om man letar lite.
Klicka här för att svara