Hej!

Ska lägga klickgolv på en spånskiva/plastmatta. Är sugen på att lägga in golvvärme ca 1kvm innanför ytterdörren.
Är det helt vansinigt att ta överhandsfräsen och fräsa ca 4-5mm djupa spår i golvet, lägga ner golvvärmekabel och spackla igen spåren? Eftersom golvmattan är ca 2mm så blir det bara ca 2-3mm nerfräst i spånskivan.

Alt.2 lägga folie/matta under golvet, men då blir problemet med nivåskilnader mellan området med och utan golvvärme. dom bygger ca 5mm.

Eller finns det något ännu bättre sätt?

B
det finns folie golvärme vet inte vad det heter nu.
vet inte vad för regler.
men jag ska kolla

Problemen med folie och liknande är att minsta storlek är ca 5-6kvm, jag vill bara ha ca 1-1,5kvm.

Den är till för att spacklas fast under tex klinkergolv

C
Tror nog du kan göra som du säger om du hittar en kabel som inte ger för höga temperaturer, max 30-35 grader tror jag en spånskiva klarar.

Vet inte hur varm vanlig värme kabel blir, men det är klart det kan kanske vara ett problem. Även värmespridningen kanske inte blir den bästa, men jag tror jag ska prova!

Är ju bara klick golv över så det är ju lätt att lyfta på och göra om.

Tycker du skall titta på KELVIN systemen.
24V golvvärme och extremt tunn kabel. bygger max 0,5 mm...
Skulle vara det bästa för dig tror jag. Läggs direkt på stegljuddämpningen där där du vill ha värmen.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=28

Jag skulle tagit en XK200 och lagt med 150W/m2.

Håller verkligen dom trådarna att ligga löst under ett klickgolv som rör sig?
Tror nog att öven dessa måsta spcklas fast på något sätt, men dom var ju betydligt tunnare så man kan kanske bara ta bort den gammla plastmattan, lägga trådarna och spackla motsvarande höjden på plastmattan.

Hur gick det?
Fräste du in golvvärmekabeln i spånskivan?

Några erfarenheter på vägen?

Jag lade golvvärme matta under klickgolvet.
Tog bort gamla plastmattan och lade denna under klickgolvet. Fungerade bra så länge vi hade laminat klickgolv, men nu bytte vi nyligen till vinylklick och då känner man skarvarna på mattan igenom golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.