Ska byta påfyllnadsventilen, måste jag låta hela systemet (radiatornerna tömma. För jag hittar/vet inte vilken kran. Rinner ut varmvatten.
 
J JeanetteLZ skrev:
Ska byta påfyllnadsventilen, måste jag låta hela systemet (radiatornerna tömma. För jag hittar/vet inte vilken kran. Rinner ut varmvatten.
 
Ganska ofta sitter det avstängningsventiler till värmesystemet på framledningen och returledningen. Då räcker det att tömma rören närmast pannan för att byta påfyllningsventil.
 
Stängt kranen till shunt, panna och tappman, men till elementen finns ingen
 
B
Stänger man termostaten på radiatorerna så rinner det i alla fall ut långsammare, kan bli att vattnet hänger sig. Man kanske blir dyblöt när man hör jobbet, men man slipper vänta och behöver inte fylla på likamycket när det är klart.

Finns ofta ventiler runt element också.

Du har inte en unionsventil runt cirkpumpen? Stängs med plattmejsel.
Mässingsfärgad rörkoppling med gängor och röd tätning, möjligtvis för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för hjälpen, nya ventilen är nu på plats.
 
Dyblöt, skoja inte 😂
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.