Jag har sedan drygt tio år tillbaka en IVT490 som ibland, framförallt på hösten, inte klarar av att värma varmvattnet till morgonen om man duschar på kvällen.

Jag har installerat en microprocessor på min panna för att kunna logga alla temperaturer, men har inte kommit på vad som är fel trots detta.

Ett exempel på vad som kan inträffa är att igår kväll så tog dottern en dusch på tio minuter, när hon duschade så sjönk temperaturen i vattnet mycket mer än vad som normal sker, och sedan lyckades inte elpannan att värma upp ens över hela natten. Den slog aldrig igång tillskottet, men även kompressorn borde ha klarat av uppvärmningen. När jag manuellt triggade extra varmvatten så gick temperaturen upp till 70 grader på tio minuter via tillskott på 9kW.

Notera också att utetemp i praktiken var stabil på ca 10 grader över natten.

Nu har jag inte grafer på alla temperaturer, men ingen annan kurva än varmvatten temperaturen visar något onormalt...

Någon som har en aning om vad som är fel?

L
Har du manualen , kolla om givarna för VV är ok ,finns tydligen 2 st , en på topp ,en på mitten
enligt manualen
behöver du manualen har jag en för 480 , samma maskin , ge mig ett PM med mailadress

L Liteavvarje skrev:
Har du manualen , kolla om givarna för VV är ok ,finns tydligen 2 st , en på topp ,en på mitten
enligt manualen
behöver du manualen har jag en för 480 , samma maskin , ge mig ett PM med mailadress
Hej!
Jag monitorerar dem alla tre. För ögonblicket visar de
Övre: 59,5
Mitten: 61,0
Nedre: 57,8

Jag kan inte se några problem med dessa. Jag skall lägga upp grafer för alla tre så att jag kan se historien för dem också, utifrån ett fel i någon av dem triggar ett konstigt beteende. Just nu har jag bara grafer på mittengivaren, men jag kan manuellt läsa av dem alla tre. Detta är grafen för mittengivaren:
Graf som visar temperaturmätningar över tre dagar med tydliga fluktuationer, märkt "Temperatur Sista 3 Dagar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet inträffar alltså bara en gång varannan vecka ungefär. Dottern duschar sent fyra gånger i veckan, så var åttonde gång hon duschar sent på kvällen inträffar det alltså (i snitt, ibland oftare ibland mer sällan).

Jag grubblar på om det är problem med någon shunt som inte alltid fungerar eller liknande istället, dvs mer åt det mekaniska hållet.

Kretskortet brann upp för ett par år sedan, men problemet fanns med ungefär samma frekvens både före och efter detta. Men framförallt på hösten alltså. Jag undrar om det kan vara kopplat till att elpannan drar ut på att koppla in tillskottet och istället prioriterar att värma upp elementen med kompressorn och missar att dra igång tillskottet. Men varför bara ibland? Ser inget samband med temperaturfall heller, trodde tidigare att det var det. Men det var inget temperaturfall i natt...

L
Har du luftat beredaren , finns det luft i den kan det strula , men fungera vid tvång .
När det händer , är det på samma tidpunkt , kanske något med legionellakörningen som brukar vara på inställda dagar och tider

L Liteavvarje skrev:
Har du luftat beredaren , finns det luft i den kan det strula , men fungera vid tvång .
När det händer , är det på samma tidpunkt , kanske något med legionellakörningen som brukar vara på inställda dagar och tider
Legionellakörningen är det inte.

Jag kollade luften häromsistens (ett par-tre veckor sedan, när detta inträffade förra gången), men det var nog strax innan värmen började gå igång. Jag skall kolla igen...

Luftade beredare direkt nu när jag kom hem. Inte mycket luft alls i den inte. Så det var inte heller problemet.

L
Får du extra värme ut på raddarna när den gör VV ,

Lite grann. Det känns som om shunten inte riktigt hänger med.

• Gilla
Helmpar
  • Laddar…
L
pacman42 pacman42 skrev:
Lite grann. Det känns som om shunten inte riktigt hänger med.
Det går att lossa motorn på trevägsventilen och prova om den går som den ska till ändlägena , en del har fjäderåtergång , men har en spärr som kan sättas manuellt
du kan se om den sköter sig vid VV , när du sätter forcerad VV så går el-patronerna in och drar på rätt häftigt

Har inte kollat på detta med shunten än, men nu på morgonen så hade jag varmvatten i duschen, men jag noterade att vv-temp i botten av kärlet var samma som framledningstemperaturen.

Efter duschen så är tempen 38 grader i mitten av tanken också och det ser ut som när dottern har duschat och vi inte har varmvatten på morgonen.

I'm on to something...

Så, vet någon varför detta inträffar?

Jag skall undersöka om det kan vara shunten under helgen någon gång...

Harttestatsshunten, den löper lätt när jag kör manuellt. Ställde den på max och sedan i automat och den vreds ned automatiskt till runt 10%. Tempen i framledningstemperaturen steg och sjönk snabbt under denna övningen. Så detta fungerar bra.

Vad är det då? Finns det en shunt för varmvattnet också? Vart då i så fall?

När jag ställde in extra varmvatten nu så gick inte ens tillskottet igång...

L
Det ska finnas en blandningsventil för VV , den är ansluten med 3 rör
och pilar på sig , det är 2 pilar ( en kallvatten en hetvatten ) och en som går ut till tappstället
den med röda strecket NR 7 är inställning för varmvatten ut till huset , brukar vara en markering , varmare ,kallare och är en termisk blandare , tyckte mig se att du säger inte varmt i tanken
Får se vad här ger
Du hade manualen om jag förstod det rätt , i den så visar det var allt sitter

• Blandningsventil ansluten till tre rör med markeringar, röd pil pekar på varmvatteninställning NR 7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att ställa upp temperaturen för "Snabbstart tillskott" till 10 grader och se om det hjälper.

J Josth skrev:
Prova med att ställa upp temperaturen för "Snabbstart tillskott" till 10 grader och se om det hjälper.
Nu har jag gjort det. Vi får se...

Lite nyfiken på varför det skulle hjälpa dock? Det borde ju vara tvärtom. Den stod på 4 grader.

Kan man få en förklaring?

Jag se redan en förbättring. Inget tillskott aktivt dock.

Är det så att den inte vill dra igång tillskottet, men att kompressorn inte levererar max pga att den bör dra igång tillskottet? Dvs en glitch i mjukvaran?

Jag tror på något sätt att orsaken ligger i att temperaturerna blir så olika i topp och botten när man tömmer ur vatten. Denna effekt visar sig nämligen bara när det är stora temperaturskillnader mellan topp och botten redan innan man duschar. Dvs, tillräckligt med varmvatten finns inte från början. Det är nog den orsaken jag behöver leta efter.

Kompressorn går förresten 100% av tiden, kan det ha med saken att göra? Fast å andra sidan, det skall den ju göra denna årstiden. Kanske skulle behöva elda så att kompressorn stänger av sig, och gör den inte det då så kan man ju ana bekymmer med kompressorn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.