998 läst ·
4 svar
998 läst
4 svar
Elpanna + luft / luft pump - energistöd
Hej alla,
Tittar just nu på att köpa ett hus som verkar lite galet vad gäller uppvärmning och skulle väldigt gärna få höra era tankar.
Nuvarande status: gammal elpanna som värmer vatten plus är kopplad till element uppvärmning i original delen av huset från 1946 (70kvm boyta + 70kvm biyta i form av källare med badrummet, tvättstugan och 2 sovrum). Nu inför försäljningen verkar det lite som om säljaren försökt sminka grisen och satt ditt en luft / luft pump i tillbyggnaden som är på 60kvm ( panasonic cu-hz25xke med utedelen i sämsta plats, norr med massa träd nära)
I min värld låter detta helt galet - hur ska värmen ta sig igenom 70-tals tillbyggda vardagsrummet, upp för trappan till matrummet i orginal huset sen vända 90 grader in i en hall och sen in i själva sovrummen... Huset är 136kvm boyta + 70 kvm källare som är öppet till resten av huset och är platsen vart enda badrummet finns
Antar därför att hela orginal delen av huset plus varmvatten kommer vara beroende av gamla el pannan och behöver därför åtgärdas antigen med att borra för bergvärme eller en ordentlig luft / vatten pump som klarar värma c.200kvm delat på olika plan. Låter det rätt eller har jag missat någon smart lösning?
Min andra fråga är kring energibidraget. I ett sånt här fall vart det är fråmst direkt verkade el, dock med en luft/luft i en del av huset tror ni det finns möjlighet att kunna använda bidraget?
Tittar just nu på att köpa ett hus som verkar lite galet vad gäller uppvärmning och skulle väldigt gärna få höra era tankar.
Nuvarande status: gammal elpanna som värmer vatten plus är kopplad till element uppvärmning i original delen av huset från 1946 (70kvm boyta + 70kvm biyta i form av källare med badrummet, tvättstugan och 2 sovrum). Nu inför försäljningen verkar det lite som om säljaren försökt sminka grisen och satt ditt en luft / luft pump i tillbyggnaden som är på 60kvm ( panasonic cu-hz25xke med utedelen i sämsta plats, norr med massa träd nära)
I min värld låter detta helt galet - hur ska värmen ta sig igenom 70-tals tillbyggda vardagsrummet, upp för trappan till matrummet i orginal huset sen vända 90 grader in i en hall och sen in i själva sovrummen... Huset är 136kvm boyta + 70 kvm källare som är öppet till resten av huset och är platsen vart enda badrummet finns
Antar därför att hela orginal delen av huset plus varmvatten kommer vara beroende av gamla el pannan och behöver därför åtgärdas antigen med att borra för bergvärme eller en ordentlig luft / vatten pump som klarar värma c.200kvm delat på olika plan. Låter det rätt eller har jag missat någon smart lösning?
Min andra fråga är kring energibidraget. I ett sånt här fall vart det är fråmst direkt verkade el, dock med en luft/luft i en del av huset tror ni det finns möjlighet att kunna använda bidraget?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Bergvärme eller luft/vatten VP låter som rätt väg att gå. Har noll koll på bidragsreglerna. Vi skall få in en luft/luft VP i fritidshuset med direkt el nu. Så jag kollade lite snabbt på reglerna, men slutade läsa när jag kom till att det inte gäller fritidshus.
Så här står det: "Huset räknas som el- eller gasuppvärmt även om viss värme tillförs småhuset från trivseleldning (motsvarande högst en kubikmeter ved per år) eller energi som alstras av sol eller vind på den fastighet där småhuset ligger eller en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Bidrag kan i sådana fall inte lämnas.)
Klicka här för att svara
