Från manualen:
Snabbstart tillskott
När utetemperaturen understiger den temperatur, som ställs in i funktionen Snabbstart tillskott temperatur, fabriksvärde 5°C, kortas ordinarie fördröjning på eltillskottet för att snabbare tillgodose värmebehovet. Upplever du att det tar för lång tid innan varmvattnet blir varmt kan du höja denna temperatur. Tänk dock på att ett högre värde ökar elförbrukningen. Min = 0°C, max = 10°C.

J Josth skrev:
Från manualen:
Snabbstart tillskott
När utetemperaturen understiger den temperatur, som ställs in i funktionen Snabbstart tillskott temperatur, fabriksvärde 5°C, kortas ordinarie fördröjning på eltillskottet för att snabbare tillgodose värmebehovet. Upplever du att det tar för lång tid innan varmvattnet blir varmt kan du höja denna temperatur. Tänk dock på att ett högre värde ökar elförbrukningen. Min = 0°C, max = 10°C.
Intressant, jag fick inget tillskott igår, men vattnet värmdes snabbare ändå. Kanske en ren tillfällighet...

Intressant nog så hade jag jätteproblem igår innan elpannan slutligen bestämde sig för att dra igång tillskottet, efter detta så har tillskottet gått kontinuerligt. Jag fattar verkligen ingenting här. Titta på dessa två grafer: Graf över temperaturförändringar de senaste tre dagarna, med tydliga temperaturfall och -ökningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar procentandel av tillskott över tre dagar, med plötslig ökning och kontinuerlig aktivitet.
Skapa konto

Graf över temperaturen de senaste tre dagarna som visar fluktuationer och eventuell fördröjning i tillskottet av värme.
Skapa konto

Graf över temperaturförändringar över tre dagar med oregelbundna toppar och fall.
Skapa konto

Graf över temperaturvariationer de senaste tre dagarna, markerande en plötslig nedgång och ökning.
Skapa konto

Kan det vara så korkat implementerat att tillskottet fördröjs från att gå in baserat på de regler som finns (temperatur/tid), men när det väl går in så har fördröjningen av aktiveringen av tillskottet helt plötsligt ingen inverkan alls? Dessutom verkar tiden i så fall ha preferens över temperatur, vilket också verkar rätt så dumt.

Fast oavsett hur jag resonerar så fattar jag inte vad som hände mellan 06.00 och 18.00 igår. Det ser ju inte likadant ut vid andra liknande tillfällen.

Jag kör alltså med 10 grader på "Snabbstart tillskott" men det verkar ju inte ha någon betydelse ändå...

Hi @pacman42 , I am facing exactly the same issue for last 2 autumns, did you find the root cause of your problem and how did you fix that?

Thanks in advance

R ripz_gul skrev:
Hi @pacman42 , I am facing exactly the same issue for last 2 autumns, did you find the root cause of your problem and how did you fix that?

Thanks in advance
I have found several causes, e.g.:
1) if legionella heating is active, then that takes over and drives the compressor and heating independent of my other settings (I have nowadays no electrical heating enabled). This will happen during 24h until the legionella timer resets (I have it on 21 days which is the highest value one can set)
2) when changing parameter settings, sometimes the heat pump just paints itself into a corner, the only way to get out of that is to clear the settings, reboot and after that redo them. The result is that many parameters are misunderstood by the heat pump. Which then can lead to many strange behaviors.

• Gilla
ripz_gul
  • Laddar…
I have screwed the saf
pacman42 pacman42 skrev:
I have found several causes, eg:
1) if legionella heating is active, then that takes over and drives the compressor and heating independent of my other settings (I have nowadays no electrical heating enabled). This will happen during 24h until the legionella timer resets (I have it on 21 days which is the highest value one can set)
2) when changing parameter settings, sometimes the heat pump just paints itself into a corner, the only way to get out of that is to clear the settings, reboot and after that redo them. The result is that many parameters are misunderstood by the heat pump. Which then can lead to many strange behaviors.
Thanks for the response, I don't think this is the issue with my heat pump. I have ordered a service now, I hope they will find the issue and fix it.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.