Hej,
Är relativt nyinflyttad i ett hus på 165kvm boyta (Souterräng) byggår 2018 med vattenburen golvvärme uppe & nere.
Hade service för mindre än 2 veckor sedan på pumpen och teknikern tyckte allt såg bra ut.
Nu till problematiken:
Under sommaren så var frånluftsvärmepumpen lugn och fin - men nu när det är minusgrader/låg temp så spårar det ur.
Det låter som att den är i hård drift och idag låg gradminuterna upp emot -850 och tillsats aktiveras.
Vi har 20 - 21 grader på nerevåningen och 19 grader uppe.
Rumstermostaterna är inställda på 20-22 grader.
Vad är det som är fel? Känns lite "overkill" att elpatronen går in och hjälper vid endast -1 grader i utetemp.
Hur får vi en jämn värme uppe & nere?
Tacksam för hjälp.
Är relativt nyinflyttad i ett hus på 165kvm boyta (Souterräng) byggår 2018 med vattenburen golvvärme uppe & nere.
Hade service för mindre än 2 veckor sedan på pumpen och teknikern tyckte allt såg bra ut.
Nu till problematiken:
Under sommaren så var frånluftsvärmepumpen lugn och fin - men nu när det är minusgrader/låg temp så spårar det ur.
Det låter som att den är i hård drift och idag låg gradminuterna upp emot -850 och tillsats aktiveras.
Vad är det som är fel? Känns lite "overkill" att elpatronen går in och hjälper vid endast -1 grader i utetemp.
Tacksam för hjälp.
Redigerat:
Använder man t.ex. mycket varmvatten kan säkert el-patronen gå in vid -1 grader. Annars kan man tycka att den nog borde sig ner till -5 grader innan el-patronen behövs men det beror på hur huset är byggt och isolerat. Sutterräng kan dra lite mer energi.
Låter också som att värmesystemet måste justeras in ordentligt. Brukar finnas någon form av instrypningsventiler på returledningen för värmen så att man kan t.ex. öka flödet i värmesystemet på övervåningen och minska lite på bottenvåningen. Annars kan man behöva justera ventilen på varje radiator och golvvärmeslinga.
Låter också som att värmesystemet måste justeras in ordentligt. Brukar finnas någon form av instrypningsventiler på returledningen för värmen så att man kan t.ex. öka flödet i värmesystemet på övervåningen och minska lite på bottenvåningen. Annars kan man behöva justera ventilen på varje radiator och golvvärmeslinga.
Har nyligen grejat med min nya som jag köpte begagnad och den fungerade på ett konstigt sätt men mycket drift med elpatron. Jag gjorde enligt följande och tycker att den fungerar rimligt och har ännu inte behövt någon elpatron i min enplansvilla på 180m2 och få har vi haft -3 som kallast.B Benji_B skrev:Hej,
Nu till problematiken:
Tacksam för hjälp.
1) Låna hem en luftmängdsmätare (Om inte kolla vad du har för värde på luftomsättningen inställt just nu med nuvarande frånluft, jag tror du kan gå ned i fläkthastighet då jag siktar på 180)
2) Gör reset hela pumpen både användar och service inställnigar via service menyn
3) Följ denna guide https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71174.0 se till att ställa in luftflödet enligt det uppmätta eller skriv in det du nu har men tror som sagt att du borde kunna gå ned. Jag kör på 70% för att uppnå 180
Klicka här för att svara