Jepp rätt uppfattat, du kan släppa ut en del och pumpa, ökar manometern så släpper du ut lite till. Fortsätt så tills manometern står på noll och pumpens står på 0,5 - 0, 6 . Då är det dags att fylla på vatten till
ca 0,9 bar.

J jonaserik skrev:
Jepp rätt uppfattat, du kan släppa ut en del och pumpa, ökar manometern så släpper du ut lite till. Fortsätt så tills manometern står på noll och pumpens står på 0,5 - 0, 6 . Då är det dags att fylla på vatten till
ca 0,9 bar.
Så nu är den pumpad till 0,6 och därefter fylld till 0,9 med vatten. Får se om det blir succe.

Vad hade du för tryck innan du fyllde luft och kärlet tomt på vatten

J jonaserik skrev:
Vad hade du för tryck innan du fyllde luft och kärlet tomt på vatten
1,0 har jag haft som bastryck.

Var nog lite för mycket och då när det värmer så ökar trycket och säken pyttsar ut en del, med påföljd att när vattnet blir kallare kan det trycket sjunka rätt bra. Pyttsar ut och kallnar.

J jonaserik skrev:
Var nog lite för mycket och då när det värmer så ökar trycket och säken pyttsar ut en del, med påföljd att när vattnet blir kallare kan det trycket sjunka rätt bra. Pyttsar ut och kallnar.
Ok. Men trycket ska egentligen inte ändras alls? Värdena jag vi diskuterat bör vara ok? Jag har även ett helt nytt expansionskärl i garaget om det skulle behövas bytas.

Trycket kan aldrig ligga kvar på samma nivå hela tiden. Det varierar med hur varmt vattnet är, men skit i det, det är som det ska vara. Angående kärlet, stod 0,5-0,6 kvar i tryck så är det inget fel på det. Och det med tryck från värme från en VP, så kommer det inte att variera mer än något 0,1 - 0,2 bar kanske, men hade du en vedpanna så blev stor skillnad.

J jonaserik skrev:
Trycket kan aldrig ligga kvar på samma nivå hela tiden. Det varierar med hur varmt vattnet är, men skit i det, det är som det ska vara. Angående kärlet, stod 0,5-0,6 kvar i tryck så är det inget fel på det. Och det med tryck från värme från en VP, så kommer det inte att variera mer än något 0,1 - 0,2 bar kanske, men hade du en vedpanna så blev stor skillnad.
Töpp! Vi provar detta och ser vad som händer. Tackar 😊

J jonaserik skrev:
Det fungerade tyvärr inte. Snart är kärlet trycklöst igen. 😑

Trycklöst , är det blött från röret under nu med. När du fyllde luft, stod trycket i kärlet kvar på ca 0,6 br då med tomt på vatten eller sjönk det. Du kanske inte tänkte på och URSÄKTA jag skrev inget om att vänta och se om trycket var kvar. Sjunker trycket så är det kanske en läcka någonstans, du får leta. någonstans är det väta

När jag tappade ur vatten så tog vattnet slut när trycket hamnade på 0,0 sen pumpade jag luft till 0,6 sen resterande med vatten till 0,9. Kärlet ligger o kämpar nu på 0,5.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.