Köpte två radiatorer på blocket för en tid sedan. Nu när jag har dragit rör och kopplat in verkar det inte flöda till nästa radiator. Den första blir varm utan problem. Kan det vara så att dessa fördelare är för enrörsystem? Den känns alltid varm på den vänstra lilla rördelen till returen även om jag stänger temostaten helt och radiatorn svalnar.
 
  • Metallkors med två grenrör, väggfästen, eluttag i bakgrunden, svart anslutningsrör, industriell estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DFi DFi skrev:
Den känns alltid varm på den vänstra lilla rördelen till returen även om jag stänger temostaten helt och radiatorn svalnar.
Ja, det låter som enrörskoppel.
 
Det är inte så att den är avstängt vid koppel?
 
L lostinsweden skrev:
Det är inte så att den är avstängt vid koppel?
Den är på men jag har testat stänga av också och då flödar det den vägen också. Det blir byte så får vi se resultat sen.
 
DFi DFi skrev:
Den är på men jag har testat stänga av också och då flödar det den vägen också. Det blir byte så får vi se resultat sen.
Funkar termostat ventilen? Ser ut som en 2 rörs koppel med flödes ritning
 
L lostinsweden skrev:
Funkar termostat ventilen? Ser ut som en 2 rörs koppel med flödes ritning
Precis, jag trodde man kunde lita på strecken hur födet går men det verkar inte alltid vara så, när man googlar lite. Ja termostaten funkar och hela radiatorn. Bara det som går till vänster på bilden funkar inte. Gissar att den kör in framledningen rakt på reurledningen så det blir kortslutning.
 
DFi DFi skrev:
Precis, jag trodde man kunde lita på strecken hur födet går men det verkar inte alltid vara så, när man googlar lite. Ja termostaten funkar och hela radiatorn. Bara det som går till vänster på bilden funkar inte. Gissar att den kör in framledningen rakt på reurledningen så det blir kortslutning.
Det skulle väl dock inte påverka så att nästa radiator på slingan inte blir varm.

Om du inte menar att första radiatorn hinner bli varm och därefter stänger värmepumpen ner?
 
C Cerb skrev:
Det skulle väl dock inte påverka så att nästa radiator på slingan inte blir varm.

Om du inte menar att första radiatorn hinner bli varm och därefter stänger värmepumpen ner?
Hej, Jo det verkar vara så. Jag tror att nästa radiator får 2 tillopp på grund av denna felaktiga koppling som blir och därav ingen cirkulation. Hoppas i alla fall att det inte är svårare än så.
 
Vissa koppel går att ställa om mellan 1-rör och 2-rör genom insexskruven under locket längst till höger i bild. Max utskruvad 1-rör och max inskruvad 2-rör.
 
J Josth skrev:
Vissa koppel går att ställa om mellan 1-rör och 2-rör genom insexskruven under locket längst till höger i bild. Max utskruvad 1-rör och max inskruvad 2-rör.
Jaha, jag trodde man stängde av radiatorn när man skruvade in skruven. Dock får jag inget flöde oavsett vilket håll den står i så det kanske inte är en sådan modell.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det låter som enrörskoppel.
Japp du hade rätt, det var enrörskoppel. Jag bytte nedre delen och nu flödar det vidare. Det sitter dock en lika dan i sista radiatorn men där gör den inte lika mycket skada verkar det som, det ska ju typ vända där ändå. Jag kommer nog byta den ändå också ifall den tar ett delflöde av radiatorn.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.