33 245 läst ·
48 svar
33k läst
48 svar
Hur varmt ska man ha i inredd källare?
Snicksnack.J Jockebyggab skrev:En liten avfuktare arbetar mycket effektivt....i exakt det utrymme lokalt du ställt den i. Övriga utrymmen nere där får ingen nytta alls av den, tyvärr. Det du läser av på displayen säger exakt hur det är med luftfuktigheten runtom nära maskinen, i bästa fall nästan i hela rummet, beroende på hur rummet är utformat, såvida du inte har en extern fuktsensorer i alla rum nere i källaren, och det har man ju sällan eller aldrig.
Avfuktare omsätter enorma mängder luft, en liten Woods > 340 m³/timme och kan avfukta upp till 100 m².
Avfuktaren avger lika mycket värme som den tillförs energi + att den avfuktar!
Ditt system med element + ventilation tillför visserligen energi men vädrar ut en stor del av den, nettoförlust.
Jag tillhör säkert undantagen, jag har 6 rum i källaren, 2 av dem med stängd dörr och jag har 4 avfuktare i källaren som startas vid behov.
"såvida du inte har en extern fuktsensorer i alla rum nere i källaren, och det har man ju sällan eller aldrig."
I din lilla värld kanske, men vi är många som har just det.
Jag har själv 4 trådlösa fukt/tempmätare i min källare, jag har totalt 12 st i huset.
Bifaller.D Dilato skrev:Snicksnack.
Avfuktare omsätter enorma mängder luft, en liten Woods > 340 m³/timme och kan avfukta upp till 100 m².
Avfuktaren avger lika mycket värme som den tillförs energi + att den avfuktar!
Ditt system med element + ventilation tillför visserligen energi men vädrar ut en stor del av den, nettoförlust.
Jag tillhör säkert undantagen, jag har 6 rum i källaren, 2 av dem med stängd dörr och jag har 4 avfuktare i källaren som startas vid behov.
"såvida du inte har en extern fuktsensorer i alla rum nere i källaren, och det har man ju sällan eller aldrig."
I din lilla värld kanske, men vi är många som har just det.
Jag har själv 4 trådlösa fukt/tempmätare i min källare, jag har totalt 12 st i huset.
Visst tusan avfuktas mer än just bara luften runt avfuktaren. Fungerar finfint hos oss.
Värme och god cirkulation gör både källaren och hela kåken gladare!I injonil skrev:
Värme och god cirkulation gör både källaren och hela kåken gladare!I injonil skrev:
Radiatorer ska vara på i nedre regionerna av en kåk, kallställer du där nere får du problem sen, värme och god cirkulation på luften är absolut bästa lösningen för att kåken ska må bra långsiktigt, du slipper fukt och mögel och du slipper sprickbildning i grunden på grund av fuktinträngningar och golven ovan för får behagligare temp. Källare är husets grund och är det en normal källare med radiatorer, då är kåken konstruerad för att ha dessa radiatorer på. De som kallställer källare är okunniga och kortsiktigt snåla, och det kan verkligen bli dyrt senare! Jämför med större fastigheter- källare är alltid vältempererade just för att fastighetsägarna har inte råd med problem som uppstår efter ett par säsonger med kallställda utrymmen. Värme på!S Schonas skrev:Nej det är klart, men jag var bara orolig att luftkvaliten blir sämre och att känslan kan bli lite instängd om det inte finns någon tilluft.
Men det kanske inte är ett problem, för jag är som sagt nyinflyttad och vet inte hur saker och ting ter sig i huset! Jag får väl helt enkelt testa och se vad som händer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden