Hej!
Jag skall ta bort ett element permanent(se bild nedan).

Tyvärr är det är stålrör i diameter 17mm vilket gör allt så mycket krångligare.

Vid en snabb googling så får jag fram följande alternativ.

1. Kapa röret och gänga nya gängor(jag undviker helst att gänga).

2. Använda nån specialklämring i blå plast som tydligen skall funka på stålrör.

Om man kollar på bilden så ser man ju att det redan är gängor längst ned i båda rören. Finns det inget jag kan skruva på dessa befintliga gängor för att täta permanent?

Mått, benämning, dimensioner mottages gärna då varje vvsbutik kallar samma sak med olika namn :)

//PL

• Två vita rör går genom parkettgolv, ansluts av rördelar mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo du kan utnyttja bef gänga och skruva dit lock. Ser ut att vara R15 Men rören blir ju då kvar förstås..........

• Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo du kan utnyttja bef gänga och skruva dit lock. Ser ut att vara R15 Men rören blir ju då kvar förstås..........
Ok. Men är ett vanligt R15 lock med gummipackning ett säkert alternativ eller är en klämring ett säkrare alternativ.

Om du söker efter huv i stället får du en bättre avslutning på rören. Den utnyttjar hela gänglängden och tätar via normala packmaterial som lin, tejp osv i gängan och inte planända med packning.

Det är absolut bästa lösning i ditt fall.

Edit.
Kollade själv på sökning huv och många kallade lock för huv. Du kan lägga till svart som i tex "huv rinkaby rör svart" så ser du hur de ser ut. Ett alternativ för dig är att använda muff och propp du har ju redan en muff där.

Redigerat:
  • Gilla
Paul Allen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.