Jag har precis flyttat in i ett hus med inredd källare.

För att undvika fukt och dålig luft har jag förstått att man helst ska ha så kallad grundvärme på hela sommaren.

Så min fråga är hur varmt grundvärme är?

Idag pendlar temperaturen mellan 18-20 grader även om det är 30 grader ute.
Vi har en luftvärmepump i källaren som vi lätt kan slå på värmen om vi måste, men för att spara energi har vi slagit av den nu under sommaren (skönt att ha rum som är lite kyliga på riktigt varma dagar).

Hjälp en novis husägare ;)

Är allt rätt gjort i källaren dvs dränerat, isolerat runt om och ingen dålig lukt så funkar väl den tempen du talar om. Finns det fuktgenomslag och är dålig lukt i källare är det väl bra att cirkulera luften med din L/L pump, oftast blir det fuktigare i en källare på sommaren eftersom det är kallare där - kondens på väggarna eller golv

Det är väl synd att säga att allt är gjort rätt i vår källare. Den är ej dränerad sen den byggdes (-73) och därmed inget extra isolering vad jag vet om. Det positiva är att det inte finns några konstaterade fukt problem vid Anticimex besiktningen, eller konstig lukt, inga fuktgenomslag.
Ändrar detta bedömningen om extra värme?

Grattis! Då ska du väl inte behöva underhållsvärme alls, se det som en gratis AC, gå ner i källaren o kyla ner sig lite.

Värme gör inte källaren gladare utan det är låg relativ luftfuktighet som är det man vill åt. Det finns dock ett samband; samma luft får lägre relativ luftfuktighet om den värms upp. Det är betydligt billigare att avfukta luften till lämplig luftfuktighet istället för att värma upp.

Intressant att du nämner detta för efter dagens påläsning så har jag konstaterat att jag kanske också behöver en luftavfuktare, för vi torkar endel tvätt i tvättstugan som är där nere och det tillför ju endel fukt.. Sen gör den väl även nytta med resten av luften i källaren om man låter dörren stå öppen.

Har tittat på en Mitsubishi Q DRY CX MJ-EZ6CX och en Woods DS12.
Ska jag tänka på nätt speciellt eller kan jag bara köpa en i mellanskiktet?

Vad som helst funkar men Woods och Mitsubishi gör maskiner av bra kvalitet som håller länge!

Mitsubishin har förutom bra testresultat en himla smidig formfaktor i relation till Woodsmaskinerna.

Alla maskiner låter LYSSNA man kan bli tokig på en väsnandes fläkt. Jag har lyssnat på en Mitsubishi, den hördes knappt, sen köpte jag en själv en lite budget variant och den låter kan jag lova - vilken skillnad. Använder den inte längre.....
Så mitt råd är åk till butiken och lyssna på dem .

Jag har en enklare version av den här, Mitsubishi Energy MJ-E16vx. Det är den som är testvinnaren. Min har nu gått tre år nonstop i källaren. Fem års kompressorgaranti:D. Modellen du tittat på är en sorbtionsavfuktare som fungerar vid låga temperaturer också, mindre än ca 10 grC. Den har två års garanti.

Avgörande för vilken modell är väl hur kallt det är i källaren på vintern. Eftersom du har inredd källare gissar jag att du har "normalvarmt" i den på vintern. Jag kan varmt rekomendera Mitsubishi Energy MJ-E16vx.

Jag har förstått att Mitsubishi Energy MJ-E16vx är väldigt bra, men tyvärr lite dyr. Min ekonomiska smärtgräns går nämligen vid 3000 kr. Därför har jag nu spanat in Woods DS15 som finns på Olsana.se för 2950 kr exkl frakt. På Wood:n får man också 2 år garanti och 5 på kompressorn. Sen har den lite bättre kapacitet än DS12:an.
Så jag tror det får bli en sån.

Se till att stänga till källaren så du inte avfuktar för kråkorna bara.

Ok, ska alla ventiler stängas?
Men vad händer då med ventilationen/till-luften i källaren?

Har du ett FTX-system som är kopplat till källaren?

Nej vi har ett enkelt självdrag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.