TRJBerg
Jag behöver värma ett rum på 60m² i kanske en vecka. Rummet är nära utkylt och har frysta värmeslingor i golvet som behöver tinas. Det är vattenburen värme.
Jag antar jag behöver minst 15kW värme i flera dagars tid för det.

Frågan är vilken värmekanon som är lämpligast. Antar att endast gasol är lämpligt. Ingen kommer att vistas i just det rummet (men i övriga huset).
T ex vad kostar gasolförsörjningen (åtgång per tidsenhet etc)?

Det kommer att bli rejält fuktigt också. Dessa kanoner är inte lämpliga för kontinuerlig värmning av slutna utrymmen.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag behöver värma ett rum på 60m² i kanske en vecka. Rummet är nära utkylt och har frysta värmeslingor i golvet som behöver tinas. Det är vattenburen värme.
Jag antar jag behöver minst 15kW värme i flera dagars tid för det.

Frågan är vilken värmekanon som är lämpligast. Antar att endast gasol är lämpligt. Ingen kommer att vistas i just det rummet (men i övriga huset).
T ex vad kostar gasolförsörjningen (åtgång per tidsenhet etc)?
Hur ligger slingorna, ingjutna i plattan eller plåtar i bjälklaget, det första så är nog frysningen i ytterkanterna, vad för golv ovanpå plattan. I bjälklaget med plåtar så går det lättare att tina med värme ovanifrån. Annars tar det lång tid att få ner värmen i betongen. Den här verkar bra 10 kW och har allt i sig, drar ca 730 gram/timme. har du någon i din närhet med P11 tuber och kan fylla en tom på något ställe, inte byta på en mack eller bauhus, då blir det svindyrt med gasol.
https://www.k-rauta.se/produkt/gaso...FeDJ1_TUYKzk20ihrUYl16bPClU0iNABoCih0QAvD_BwE

Gasol ger 12,8 kWh per kg. En gasolflaska PC10 ger alltså 128 kWh. Ett rum på 60 kvm behöver säkert 2 kW värme för att ge underhållsvärme ca 10-12 °C inne när det är minusgrader ute. Det innebär att det går åt tre st PC10 på en vecka. Ta reda på vad PC10 kostar där du bor.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Finns det verkligen inga eluttag inom rimligt avstånd?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.