572 läst ·
4 svar
572 läst
4 svar
Värmekanon för i inomhusbruk ca 1 vecka i sträck?
Jag behöver värma ett rum på 60m² i kanske en vecka. Rummet är nära utkylt och har frysta värmeslingor i golvet som behöver tinas. Det är vattenburen värme.
Jag antar jag behöver minst 15kW värme i flera dagars tid för det.
Frågan är vilken värmekanon som är lämpligast. Antar att endast gasol är lämpligt. Ingen kommer att vistas i just det rummet (men i övriga huset).
T ex vad kostar gasolförsörjningen (åtgång per tidsenhet etc)?
Jag antar jag behöver minst 15kW värme i flera dagars tid för det.
Frågan är vilken värmekanon som är lämpligast. Antar att endast gasol är lämpligt. Ingen kommer att vistas i just det rummet (men i övriga huset).
T ex vad kostar gasolförsörjningen (åtgång per tidsenhet etc)?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det kommer att bli rejält fuktigt också. Dessa kanoner är inte lämpliga för kontinuerlig värmning av slutna utrymmen.
Hur ligger slingorna, ingjutna i plattan eller plåtar i bjälklaget, det första så är nog frysningen i ytterkanterna, vad för golv ovanpå plattan. I bjälklaget med plåtar så går det lättare att tina med värme ovanifrån. Annars tar det lång tid att få ner värmen i betongen. Den här verkar bra 10 kW och har allt i sig, drar ca 730 gram/timme. har du någon i din närhet med P11 tuber och kan fylla en tom på något ställe, inte byta på en mack eller bauhus, då blir det svindyrt med gasol.TRJBerg skrev:
Jag behöver värma ett rum på 60m² i kanske en vecka. Rummet är nära utkylt och har frysta värmeslingor i golvet som behöver tinas. Det är vattenburen värme.
Jag antar jag behöver minst 15kW värme i flera dagars tid för det.
Frågan är vilken värmekanon som är lämpligast. Antar att endast gasol är lämpligt. Ingen kommer att vistas i just det rummet (men i övriga huset).
T ex vad kostar gasolförsörjningen (åtgång per tidsenhet etc)?
https://www.k-rauta.se/produkt/gaso...FeDJ1_TUYKzk20ihrUYl16bPClU0iNABoCih0QAvD_BwE
Gasol ger 12,8 kWh per kg. En gasolflaska PC10 ger alltså 128 kWh. Ett rum på 60 kvm behöver säkert 2 kW värme för att ge underhållsvärme ca 10-12 °C inne när det är minusgrader ute. Det innebär att det går åt tre st PC10 på en vecka. Ta reda på vad PC10 kostar där du bor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
