Har ett radhus med källare, entre och övervåning.
Det är enrörsystem med fjärrvärme från en undercentral.
Det går en stycke enrörslinga för varje våning dvs 3 slingor.
Jag har problem med att på varje slinga ger de två första radiatorerna bra med värme medan resterande två på slutet av slingan ger obefintlig värme eller väldigt lite.
Stryper jag de två första med termostaten så blir de två andra varmare tycker jag.
Jag har tagit bort termostaten från de flesta radiatorer så att de ska gå på max.
Jag har motionerat piggen.
Jag har luftat alla radiatorer.
Returen på alla slingor är väldigt kall.
Stänger jag av/skruvar ner dem på 0 tycker jag att de andra radiatorerna blir varmare.
I ledningen upp till övervåningen låter det väldigt mycket trots att ledningen är inbyggd i en gipsvägg med isolering.
På övervåningen finns en liten radiator i badrummet som låter väldigt mycket.
Och jag har för mig att ljuden försvinner om jag tex stänger av radiatorerna i källaren.
Jag har äldre termostater från 1978 och funderar på att byta dem.
Hur vet jag vilken termostat jag ska ha?
Det finns ingen gänga på dem.
Det är enrörsystem med fjärrvärme från en undercentral.
Det går en stycke enrörslinga för varje våning dvs 3 slingor.
Jag har problem med att på varje slinga ger de två första radiatorerna bra med värme medan resterande två på slutet av slingan ger obefintlig värme eller väldigt lite.
Stryper jag de två första med termostaten så blir de två andra varmare tycker jag.
Jag har tagit bort termostaten från de flesta radiatorer så att de ska gå på max.
Jag har motionerat piggen.
Jag har luftat alla radiatorer.
Returen på alla slingor är väldigt kall.
Stänger jag av/skruvar ner dem på 0 tycker jag att de andra radiatorerna blir varmare.
I ledningen upp till övervåningen låter det väldigt mycket trots att ledningen är inbyggd i en gipsvägg med isolering.
På övervåningen finns en liten radiator i badrummet som låter väldigt mycket.
Och jag har för mig att ljuden försvinner om jag tex stänger av radiatorerna i källaren.
Jag har äldre termostater från 1978 och funderar på att byta dem.
Hur vet jag vilken termostat jag ska ha?
Det finns ingen gänga på dem.
Cirkulationspumpen (brukar sitta inne i fjärrvärmecentralen) som pumpar runt vattnet i radiatorerna har troligtvis ställbar effekt i tre lägen. Om den har ställbar effekt, och den står i läge ett eller två så kan du prova ställa upp farten ett steg eller två så kanske det löser problemet med kalla radiatorer.
Klicka här för att svara