Medlem
· Älvdalen
· 21 inlägg
Har en fundering och behöver lite tips.
När jag kör värmepumpen själv blir varmvatten som vanligt. Allt funkar som det ska.
Den är liten men vi brukar stödelda i våran vedpanna men då blir de inte varmt istället. Blir varmt en kort stund. sen är de typ ljummet/kallt. Stänger av lite kommer varmt en kort stund igen. Typ.
Vedpanna kör jag upp i 80-90 grader
Tex igår medans elda gick värmepumpens fram och retur från typ 30-31 till 41 och stod varmvatten 47grader hela tiden. Om har betydelse?
Röret vid shutten visade över 40grader.
Tog med nån bild på dem.
När jag kör värmepumpen själv blir varmvatten som vanligt. Allt funkar som det ska.
Den är liten men vi brukar stödelda i våran vedpanna men då blir de inte varmt istället. Blir varmt en kort stund. sen är de typ ljummet/kallt. Stänger av lite kommer varmt en kort stund igen. Typ.
Vedpanna kör jag upp i 80-90 grader
Tex igår medans elda gick värmepumpens fram och retur från typ 30-31 till 41 och stod varmvatten 47grader hela tiden. Om har betydelse?
Röret vid shutten visade över 40grader.
Tog med nån bild på dem.
Medlem
· Älvdalen
· 21 inlägg
Förstod att de svaret skulle kunna, ni kan ju inte direkt se. Men chansade. Inte riktigt fått in det i huvudet bara vilken kran att öppna och shutten när elda och stänga när inte eldar.Demmpa skrev:
Kan nämna att det funkade förra vintern tex.
Och nyss här så vara en rörmokare och bytte ventil på ett element som aldrig funkat typ. Och då även tömde han system men är efter det som det inte funkar längre.
Men kan jag ta några andra frågor så länge.
Kan man öppna shutten för mycket så blir kallare vatten?
Om det blir så när eldar, är det nån idé att elda alls?
Tänkte om eldningen fortfarande hjälper värmepumpen med värmen i huset?
Tänkte om det blivit på nåt vis att systemet blivit
Bara värmepumpen vid varmvatten
Och värmepumpen och om vill elda värmen i huset?
Eller sitter lixom värmen och varmvatten ihop som säga?
Antingen har personen ändrat ett vred, eller så är det luftficka på ett/flera ställen i systemet som gör att cirkulationen hindras.Anders Nylander Larsson skrev:
Medlem
· Älvdalen
· 21 inlägg
Klicka här för att svara