Hej!
Jag ska göra en tillbyggnad på ca 3 x 6 m och resultatet ska bli ungefär som på bifogad bild 1 nedan. Det kommer bli ett låglutande pulpettak med dubbelfalsat plåttak och vi har ingen möjlighet att öka bygghöjden.

Jag har ingen större kompetens inom området men har försökt att läsa på för att kunna skapa en hållbar konstruktion. Trots detta känner jag mig väldigt osäker och gör ett försök att få stöd härifrån.

Ett alternativ som ofta ses på uterum med stora glaspartier och något mindre isolering är som i bild 2. I den ritningen har jag stående reglar (ritade lila) 45 x 220 mm som sitter vid hörnen och längs sidorna på dörrar/fönster. Ovanpå ligger en kraftig limträbalk (ritad röd) t.ex. 90 x 225 mm på högkant. Ovanpå denna ligger takbalkar (ritade gröna), t.ex. 56 x 225 mm cc120. Jag kan sedan isolera både väggar och tak med 220 mm isolering med möjlighet att regla upp ett inre isoleringsskick.
Det känns som att detta alternativ ger en stark bärlina men belastningen på de stående reglarna blir ojämn. Dessutom fäster ovankanterna av dörrar/fönster direkt i bärlinan vilket gör att jag inte kan avväxla med kortlingar.
En liten justering av detta alternativ ses i bild2b där jag än mer försökt efterlikna uterumskonstruktioner. Här ersätter jag reglarna i hörnen och i mitten med limträstolpar 90x90 mm (ritade bruna) och låter dessa bära bärlinan och därmed taket. Sen låter jag de övriga stående reglarna bara vara stöd för att fästa fönster/dörrar.

Ett helt annat alternativ är att förlänga de stående reglarna och skapa ett hammarband (bild 3). I detta alternativ jackar jag ut för en bärlina som blir betydligt mindre dimensionerad än i alternativet ovan, konstruktionsvirke 45 x 90(?) (ritad rosa). Ovanpå lägger jag en liggande regel med samma dimension som de stående. Detta känns byggtekniskt svårare med fler komponenter och urjackningar men man kan i större utsträckning hålla cc60 hos de stående reglarna och fästa kortlingar mellan fönster/dörrar och hammarbandet. Illustration av tillbyggnad med pulpettak, visar front och sidovy med dimensioner för dörr och fönster. Schematisk ritning av en tillbyggnad med måttangivelser, visar fasad och sidovy med tak och regelverk. Enkel skiss av en byggnadsfasad med markeringar för tak, dörr och fönster samt sidovy med låglutande pulpettak. Ritning av tillbyggnad med låglutande pulpettak, dubbelfalsat plåttak, dörr- och fönsterplacering.

Vilket alternativ stämmer bäst med gällande byggnormer? Om ni har helt andra förslag är jag tacksam även för detta. Priset är inte oväsentligt och jag antar att alternativen med mer limträ har dyrare materialkostnad, men jag kommer anlita hantverkare för själva uppreglingsarbetet så en enklare konstruktion kommer spara arbetskostnaden.

• Gilla
Nonnepojken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.