Byggahus.se
Håller på med en tillbyggnad och ska börja inhandla skrivmaterial. Med tanke på Corona så har priset på OSB ökat, det blir mer än dubbla priset att montera OSB istället för Spånskiva bakom gipset.

Är det dumt/snålt att köra spånskiva?

Väggarna kommer ju enbart kläs med tavlor, gardinstänger och vägghyllor
 
B Beggoo skrev:
Håller på med en tillbyggnad och ska börja inhandla skrivmaterial. Med tanke på Corona så har priset på OSB ökat, det blir mer än dubbla priset att montera OSB istället för Spånskiva bakom gipset.

Är det dumt/snålt att köra spånskiva?

Väggarna kommer ju enbart kläs med tavlor, gardinstänger och vägghyllor
Spånskiva är väl det tekniskt bättre alternativet? OSB hade man för att det var billigast. Har priset svängt så till spånskivans fördel hade jag valt det utan tvekan.
 
Rickard.
Spånskiva är definitivt sämre än osb på att hålla infästningar men funkar ändå bra om man förborrar innan man skruvar. Om man inte förborrar har skruven en tendens att "borra" hålet istället för att skruvas in=håller dåligt.

Jag bor i ett hus med spånskivor på alla väggar och har aldrig haft några som helst problem med att skruva upp saker och möbler.

Sk förstärkningsskiva är också ett alternativ men det är väl i princip en testad spånskiva.
 
  • Jämförelse av skruvhållfasthet i spånskiva, OSB och plywood med angivna vikter i kilogram som materialen kan bära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B Beggoo skrev:
Är det dumt/snålt att köra spånskiva?
Nej, det duger.
Själv skulle jag rekommendera råspånt om du har spik pistol och bygger åt dej själv, det är mtrl snålt(lite spill), svenskt, limfritt och har ett lägre m2 pris än OSB.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Har alltid kört plyfa, fram till förra året gick det ju få tag på för 229 kr skivan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.